
Kääntyvä aisa tarkasti keskelle
Metsäkärryn kääntyvän aisan keskiasentoon siirtäminen on usein tarkastettava, jotta kapealla ajouralla vauriot niin puihin kuin vaunuunkin jäisivät mahdollisimman vähäisiksi. Liikenneväylillä kyse on enemmänkin yleisestä turvallisuudesta.
Vartaloa joutuu kääntämään 180 asennon tarkastamiseksi, kun samalla on ajettava konetta eteenpäin. Asian helpottamiseksi Pasi Uusi-Kuitti Punkalaitumelta teki merkkivalon ohjaamoon, jolloin ”sivusilmällä” näkee, milloin aisa on keskellä. Sopivan herkkä ratkaisu perustuu induktiiviseen anturiin ja merkkivaloon.
Tunnistimena on oheisen kuvan tuotepussin mukainen induktiivinen anturi, jolla on riittävän pitkä 40 millimetrin tunnistusetäisyys vaurioitumisen estämiseksi ja sopiva toimintatarkkuus. Kytkentäkotelossa on -merkkivalo, sulakepesä, kytkin ja pieni autorele. Virta on tuotu koteloon traktorin jatkuvasta syötöstä ja miinus on viety suoraan merkkivalolle, anturille ja releen kantaan. Plus tulee ensin sulakkeelle, kytkimelle, anturin plus-napaan ja releen ohjattavalle, normaalisti avoimelle puolelle. Anturilta tuleva plus-signaali viedään releen ohjaukseen. Releeltä lähtevä ohjattu plus-virta menee merkkivalolle.
Valo syttyy, kun aisa käännetään niin, että aisan keskelle hitsattu tunnistettava 10-millinen rauta on kohdallaan anturin keskellä. Vain yksi anturi tarvitaan, sillä käyttäjä tietää kummalla puolella aisa on korjausliikkeen tekemiseksi. Jos tätä ei muista tai viitsi katsoa taakse, nopealla vivun liikkeellä on helppo kokeilla, kumpaan suuntaan korjausliike on tehtävä. Virtakytkin on mukana siksi, että pitkässä maantieajossa valoa ei tarvita. Turvallisuuden lisäämiseksi tämäntapainen osoitin olisi hyvä olla kaikilla. Lukittavat mekanismit eivät aina kestä, niitä ei tule välttämättä kytkettyä, eikä ne palvele mitenkään kuormaustyötä tehdessä. Työn helpottuessa myös keho jaksaa pidempään.