
Apua pressun laittoon
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY



Juhani Laukkanen Mäntylästä on rakentanut pressunostimen helpottamaan pressun laittoa täyden purukuorman päälle. Nostin rakennettiin parhaat päivänsä nähneeseen vuoden 1975 Velsa-perävaunuun. Kärryn lavarakenne vaati uusimista. Alkuperäinen, noin 2 x 4 -metrinen lavaosa uusittiin noin 2,4 x 4 -metriseksi. 15–18-millisestä vanerista tehtyjen laitojen korkeudeksi tuli vanereissa yleisesti käytetty 1,5 metriä, jolloin vanerikoko tuli samalla optimoitua. Reunatolppiin käytettiin U-palkkia ja ylälaitaa tukemaan 50 x 50 -millistä kulmarautaa.Kansikehikko tehtiin 30 x 30 -millisestä RHS-putkesta ja siihen kate kilohintaisesta pressusta (2 euroa/kg). Kiinnitys tehtiin vetoniiteillä. Saranointi tehtiin vasempaan ylälaitaan koko lavan pituudelle. Katteen nosto-ja laskuliikkeen hoitavat kaksi käytettyä 2-toimista hydraulisylinteriä. Pressunostimella on monia hyviä puolia. Tapaturmariski pienenee, nosto kestää vain noin 10 s ja lasku 5 s, kuskin ei tarvitse poistua ohjaamosta ja kate suojaa vaunun sisuksen lumelta ja vedeltä. Lievänä miinuksena peite sopii vain kevyelle tavaralle, kuten purulle ja turpeelle.
vaneriHelatPuupohjaiset komposiittimateriaalitRakennusmateriaalitAjoneuvojen perävaunutPalkki (Rakentaminen)hydrauliikkaKuljettajat tieliikenteessäSahatavaran ja puutuotteiden valmistuskomposiittimateriaalitPuu rakennusmateriaalinaRakennusten tai niiden osien rakentaminen sekä maa- ja vesirakentaminenTapaturmat ja vammatMaa- ja vesirakentamisen tekninen palveluVirtaustekniikkaarkisto