Uutiset

Maakaasulla päästeltiin pitkälle

Iveco Stralis NP 460hp -kuorma-auto on kulkenut tiettävästi kaikkien aikojen pisimmän matkan tietä pitkin yhdellä LNG-tankillisella. Valmistaja halusi testillä osoittaa maakaasuajoneuvojen soveltuvuuden pidempiinkin tiekuljetuksiin

Lontoosta liikkeelle lähtenyt Stralis NP 4x2 -vetoauto veti perässään kolmiakselista umpiperävaunua, ja yhdistelmän kokonaispaino oli 30 tonnia. Ylitettyään Englannin kanaalin lautalla Doverista Calais’hin, se kulki koko 1728 km:n tieosuuden ilman lisäpolttoaineen tarvetta. Valmistaja kertoo tämän ylittävän ajoneuvon ilmoitetun 1 600 km:n toimintasääteen, ja on samalla uusi ennätys.

"Viime vuonna kuljimme koko Iso-Britannian saaren päästä päähän 400-hevosvoimaisella Stralis NP:llä ilman välitankkauksia, mutta tällä kertaa halusimme asettaa tavoitteen vielä korkeammalle. Meillä oli mahdollisuus näyttää kuinka polttoainetehokas Stralis NP oikeastaan onkaan, ja testata samalla uusinta 460-hevosvoimaista kaasumoottoriamme äärimmäisellä tavalla", kertoo Ivecon vaihtoehtoisten polttoaineiden johtaja Martin Flach,

“Täytimme tankin ennen Lontoosta lähtöä, ja pysähdyimme tankkaamaan seuraavan kerran Madridissa, kaksi ja puoli päivää lähtömme jälkeen. 100-prosenttisen maakaasun käyttö tarkoittaa, että dieselistä tai AdBlue:sta ei tarvitse huolehtia, eli kyseessä on yksinkertaisin ratkaisu sekä kaluston haltijalle että kuljettajalle."

Iveco halusi testillä osoittaa, että maakaasu – mukaan lukien paineistettu ja nesteytetty maakaasu sekä biometaani – on kannattava, realistinen, turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto dieselille. Verrattuna vastaavaan Euro VI -dieseliin, maakaasua käyttävä Stralis NP aiheuttaa noin 90 prosenttia vähemmän NO2-päästöjä, 99 prosenttia vähemmän hiukkaspäästöjä ja jopa 15 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä – biometaanin tapauksessa jopa 95 prosenttia vähemmän.

Liittyvät artikkelit

Iveco Natural Power

KV 06/2018 19.04.2018