Doosanilta uusi pyörä- ja tela-alustainen kaivinkone sekä uusi iso pyöräkuormaaja ja dumpperi

Doosanin mallistouudistuksessa siirryttiin viitossarjasta suoraan seiskasarjaan. Maxpossa on uusi pyörä- ja tela-alustainen kaivukone, pyöräkuormain ja dumpperi.
Doosanin uusi DX100W pyöräalustainen kaivukone tulee 11-tonnin kokoluokkaan. Koneessa on ahtaita olosuhteita ajatellen nelipyöräohjaus, kolmiosainen puomi ja tyvitaitto. Moottorina on Doosanin 4-sylinterinen 3,4 litrainen D34. Koneen suurin ajonopeus on 37 km/h, mikä palvelee nopeita siirtymiä urbaaneissa olosuhteissa. Koneen työpaino on 11170 kg.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Realmachinery esittelee Maxpossa Doosanin täydentynyttä 7-mallisarjaa. 11-tonnin kokoluokkaan tulee pyöräalustainen DX100W kaivukone, jossa on nelipyöräohjaus. Pyöräalustaisen työskentelyolosuhteiden kannalta tärkeitä ominaisuuksia ovat tyvitaitto sekä kolmiosainen kaivupuomi ahtaita olosuhteita ajatellen.

Moottorina on Doosanin 4-sylinterinen D34, moottoritilavuudeltaan 3,4 litraa. Nelipyöräohjattu akselisto on Spicerin valmistama. Koneen suurin ajonopeus on 37 km/h, mikä palvelee nopeita siirtymiä urbaaneissa olosuhteissa. Koneen työpaino on 11170 kg.

DX160LC HT Metsään

Metsässä maavara tulee olla tavallista korkeampi ja telat leveät kantavuuden parantamiseksi. Telalappujen leveys on 900 mm.
Metsässä maavara tulee olla tavallista korkeampi ja telat leveät kantavuuden parantamiseksi. Telalappujen leveys on 900 mm. Kuva: Eemeli Linna

Tela-alustaisissa kaivukonessa uutta on 900 mm leveillä teloilla ja korkealla alavaunulla varustettu DX160LC HT metsäajoa silmällä pitäen. Alavaunun vetokyky on tavallista voimakkaampi. Koneen työpaino on 16800 kg ja moottorina on Doosanin D34, 85 kW.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

DL580, malliston suurin pyöräkuormaaja

Uusi seiskasarjan pyöräkuormaaja DL580 käyttää voimanlähteenään kuusisylinteristä Scanian DC13 -moottoria. Koneen omapaino on noin 37 tonnia ja näyttelykoneessa on oululaisen Maakasi oy:n valmistama 6,5 kuution kauha. Voimansiirrossa on ZF:n momentinmuunninvaihteisto.

DL580 pyöräkuormaaja on malliston suurin. Moottori on Scanian ja voimansiirto ZF:ltä.
DL580 pyöräkuormaaja on malliston suurin. Moottori on Scanian ja voimansiirto ZF:ltä. Kuva: Eemeli Linna

DA45 - Norjasta

Doosan osti aikoinaan Norjalaisen Moxyn tehtaat Elnesvågenissa. Doosanin dumppereita valmistetaan siellä vielä nykyäänkin. DA45 on kokonaispainoltaan 71500 kg ja koneen omapaino on noin 30 tonnia. Lavan tilavuus on 24,4 m3. Voimanlähteenä on Scanian DC 13, litratilavuudeltaan 12,7.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaihteisto on sähköohjattu, momentinmuuntimella varustettu automaatti, jossa on automaattinen lukitus kaikissa vaihteissa. Nopeuksia on kahdeksan eteen ja neljä taakse. Valmistaja on ZF.

DA45 vamlistetaan Doosanin tehtailla Elnesvågenissa Norjassa.
DA45 vamlistetaan Doosanin tehtailla Elnesvågenissa Norjassa. Kuva: Eemeli Linna