Eurocomachin uutuudet

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
ES 12 ja ES 14:n suurin ero on kaivuvarren pituudessa. Markkinoille on tulossa myös ES20-malli, jonka kehitystyössä on huomioitu erityisesti pohjoismaisten asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Tuotanto alkaa mahdollisesti loppuvuodesta.
ES 12 ja ES 14:n suurin ero on kaivuvarren pituudessa. Markkinoille on tulossa myös ES20-malli, jonka kehitystyössä on huomioitu erityisesti pohjoismaisten asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Tuotanto alkaa mahdollisesti loppuvuodesta.
Moottori on Kubotan 10,2-kilowattinen, ja polttoainetankki on yhdistetty takaluukkuun.
Moottori on Kubotan 10,2-kilowattinen, ja polttoainetankki on yhdistetty takaluukkuun.

Eurocomach on tuonut markkinoille kaksi uutta minikaivuria. 1 185 kilon työpainoinen ES12 ja 1 255 kilon työpainoinen ES14 ovat jo tuotannossa. Lisäksi Samoter-näyttelyssä esiteltiin vielä prototyyppiasteella oleva noin 2 tonnin työpainoinen ES20.

Täysin uudet ES12 ja ES14 pohjautuvat samaan tekniikkaan ja niissä on sama perusrakenne. Voimanlähteenä on Kubotan 719-kuutioinen 4-päästötason 10,2 kW:n diesel. Servo-ohjaus, proportionaalinen esiohjaus sekä muuttuvatilavuuksinen hydraulipumppu ovat vakiona. Hydraulipumpun tuotto on 26 l/min. Alavaunun leveys on säädettävissä hydraulisesti 790–1 050 mm välillä. Telat ovat 180 mm leveät.

Merkittävin ero mallien välillä on kaivuvarren pituudessa. ES12:n kaivuvarsi on 900 mm, jolloin suurin kaivusyvyys on 1 860 mm. ES14:n kaivuvarsi on 1 200 mm, jolla saavutetaan 2 045 mm:n kaivusyvyys.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vielä prototyyppiasteella olevan lyhytperäisen ES20:n suunnittelu on lähtenyt ensisijaisesti pohjoismaisten asiakkaiden palautteiden ja toiveiden pohjalta. Keskeinen ajatus on ollut tarjota noin kahden tonnin työpainoinen kone riittävän suurella ohjaamolla varustettuna.

ES20:n yksityiskohdista on paljastettu vielä sangen vähän. Ohjaamoon on saatavilla mm. ilmastointi. Moottorina tullaan käyttämään Kubotan dieseliä. Vakiovarustukseen kuuluu mm. vasaralinja ja toinen hydraulilinja on optiona.

ES20:n tuotanto alkaa näillä näkyminen kuluvan vuoden lopulla, mutta viimeistään vuoden 2018 alkupuolella. Myöhemmin mallisto täydentyy ES35- ja ES40-malleilla.

Timo Rintakoski