Patu – isältä pojalle

Patu 1800 ja niin ikään Keslan valmistama vaunu, jossa erikoisuutena laukaistavat pankot. Pystytolppa irtoaa ja kaatuu vivusta vetäen sivulle, jolloin kuorma purkautuu esimerkiksi lanssialueelle.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

1970-luvun lopulla traktorisovit-

teiset maatilakuormaimet olivat

hyvin harvinaisia. Puutavaran kuormaukseen oli tarjolla melkeinpä ainoastaan isoja ja kalliita urakointiluokan laitteita, ”hiiabbeja”. Vuosina 1979–1980 Kesla alkoi valmistaa teollisesti ensimmäisten joukossa traktorisovitteisia maatilakuormaimia.

Ensimmäinen tuotantomalli oli Patu 1800. Tuota 30 vuotta vanhaa mallia voi nimittää legendaksi jo eläessään, sillä niitä on yhä Keslan Kesälahden tehtaanjohtaja Martti Haverisen mukaan käytössä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Vaihdokkeinakin ne ovat haluttua tavaraa. Niiden arvo markkinoilla voi olla kunnosta riippuen jopa selvästi enemmän kuin mitä ne maksoivat aikoinaan uutena”, Haverinen mainitsee.

Patu 1800:n eräs tärkeistä vahvuuksista sen markkinoille tullessa oli, että se oli nostolaitesovitteinen tai asennettavissa helposti perävaunun aisalle. Tämän ansiosta sen sai otettua nopeasti käyttöön tai pois käytöstä. Muut markkinoilla siihen saakka olleet kuormaimet oli yleensä asennettava traktorin katolle tai runkoon kiinteästi, mikä taas hankaloitti traktorin muuta käyttöä.

Ohjaukseltaan ja toimintaperiaatteeltaan Patu 1800 vastasi jo pitkälti nykyäänkin käytössä olevaa teknistä perusratkaisua mekaanisine venttiileineen. Sen nostokyky oli neljässä metrissä 410 kg ilman kouraa ja ulottuvuus 4,2 metriä. Kääntömomentiksi ilmoitettiin 3,9 kNm ja kääntökulmaksi 240 astetta.

Tämän päivän Keslan volyymimallin, 204T:n, vastaavat lukemat ovat 710 kiloa, 6,8 metriä, 8 kNm ja 380 astetta. Työpaineetkin ovat toki nykyisin kovemmat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

200- ja 300-sarjat

Patu 1800 oli Keslan kannalta ehkä yhtiön historian tärkein tienraivaaja. Ainakin, mikäli tämän päivän liikevaihtoa tarkastellaan. ”Kuormaimet ja vaunut ovat edelleen tuoteryhmistä suurin. Voidaan puhua keihäänkärkituotteista”, Haverinen sanoo.

Keslan 200- ja 300-sarjan kuormain-perävaunu -yhdistelmät jatkavat siten osaltaan legendaarisen Patun perinteitä. 200-sarjan nosturit ovat ulottumaltaan 4,1–6,8 -metrisiä, ja yhdistettynä 9T-vaunuihin ne soveltuvat erinomaisesti ns. isäntälinjan puun lähikuljetukseen ja kuormaukseen. Lisäulottuvuutta tuo 200-sarjan T-mallien varusteisiin kuuluva jatke, jolla siis päästään mainittuihin yli kuuden metrin lukemiin.

200-sarjan nostokyky neljästä metristä lähtee 400 kilosta ilman kouraa ja kääntäjää. 203-mallissa puhutaan jo lähes 800 kilon nostokyvystä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kesla 300-sarja on ulottumaltaan selvästi järeämpi (6,9–8,5 metriä) ja samalla uusin mallisto, joka on suunnattu erityisesti ammattimaiseen puunkorjuuseen. 300-sarjalaiset kuormaimet on mm. varustettu lähikuormausominaisuuksia parantavalla laajakulmanivelellä, joka pitää siirtopuomin voiman tasaisena. 300-sarjalaisen asennus onnistuu sekä takasiltaan että vaunun päälle. 305-mallin nostokyvyssä (4 metrissä) liikutaan jo lähes 1200 kilon tasolla.

Molempiin malleihin on saatavana lisävarusteina mm. giljotiinienergiakoura, rotaattoreja sekä 40LF sykeprosessori.

”Kesla uskaltaa antaa ainoana valmistajana kolmen vuoden takuun 200- ja 300-sarjan kuormainten puomistoille ja metsävaunujen rungoille”, Haverinen kertoo vakuuttuneena siitä, että tämän päivän Kesla-tuotteet jatkavat luotettavuuden ja käytettävyyden osalta Patu 1800:n viitoittamalla tiellä. n

Avaa artikkelin PDF