Video: Näin toimii jarrulavetti vetotilanteessa – väriledeillä kerrotaan jarrutuksen etenemisestä
Vedon alussa lavetin etureuna lepää maata vasten. Vedon edetessä painoa siirretään keulaan ja lopuksi takapää kevennetään kitkalevyn varaan.
Jarrulavetti kertoo jarrutusvastuksesta yleisölle väriledein. Kitkalevyn kyljessä on olevat ledit muuttuvat vaiheittain punaisiksi. Kun kaikki kitkalevyn ledit ovat punaisia, lavetissa on suurin jarrutusvoima päällä.
Vihreät ledit kertovat, että lavetin ohjelmisto tietää lavetin olevan valmiina seuraavaan vetosuoritukseen.
Vedon jälkeen paino siirretään takaisin taakse ohjaamon alle.
Mikäli lavetti ajautuu pois radalta, lavetin kuljettaja painaa tappokytkintä, mikä sulkee vetokoneen turbon läpän ja ilmanotto menee murto-osaan. Samalla lavetti maksimoi jarrutusvoimansa.
Finnish Tractor Pulling SM-osakilpailut 2022:
28.05.2022 Lappeenranta (C-kilpailu)
11.06.2022 Humppila
26.06.2022 Haapajärvi
02.07.2022 Härmä
09.07.2022 Lievestuore
16.07.2022 Honkajoki
30.07.2022 Kalajoki
06.08.2022 Tyrnävä
Lue myös jarrulavetin tarkempi esittely:
Osaston luetuimmat
- Suomen suurin laajenee taas - Okra, Oripää5.7.2016
- Maskinexpo 2015 -näyttelyssä oli hieman erikoisempia koneita esillä1.7.2015
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös8.10.2009
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle19.6.2013
- Turvallisuus ja Puolustus 2012 -messut15.3.2012
- Agritechnican metsä, energia ja ympäristönhoito - Paljon puuhaa ja vehjettä1.2.2018
- Masinistikesän avaus - Classic Motor Show 201122.6.2011