Maailman paras paalutuskone?

Lokomolla uusi paalukone sai nimen PJ-4000, mikä tulee sanoista paalujuntta ja suurimmasta mahdollisesta järkälemassasta 4 tonnia. Peruskoneena oli aluksi Lokomon Teräsmies 22E tai 23E ja myöhemmin 24. Kone oli kuljetettavuudessaan omaa luokkaansa, sillä kuljetuskuntoon saattaminen vei alle 10 minuuttia. PJ 4000 pystyi myös kurottamaan keiliä hyvin kauaksi koneesta ja reilusti koneen telojen tason ala- tai yläpuolelle, mikä mahdollisti paalutustyöt erittäin vaikeissakin kohteissa. Koneen optimaalinen rakenne toi etua myös painossa. Työpaino oli vain 32 tonnia. Se oli suuri etu kuljetuksessa sekä paalutustyömailla, missä maaperä oli yleensä lähtökohtaisesti huonosti kantavaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lokomon koeajaja Eero Ruissalo sai vuonna 1965 idean: paalukoneen paalujohdetta eli keiliä voisi parhaiten ohjailla kolmen hydraulisylinterin avulla. Tämä olisi paljon helpompaa, kuin aikaisempi tapa käyttää useita vaijereita ja näiden lisäksi enintään yhtä sylinteriä. Vastaavaa rakennetta ei ollut siihen mennessä yhdelläkään muulla paalukoneiden valmistajalla.

Vallitsevana linjana oli ollut, että tavallisen vaijerikaivinkoneen ympärille oli rakennettu raskas ja mutkikas tukitankojen muodostama häkkyrä, jolla tuettiin ja ohjailtiin keilin asentoa. Tämäntyyppisen koneen siirto työmaalta toiselle oli hankalaa. Esimerkiksi 60-luvulla yleisten Åkerman-paalukoneiden valmistelu siirtokuntoon ja taas takaisin työkuntoon vei yhteensä 4–8 tuntia kahdelta mieheltä.

Uutta paalukonetta valmistettiin Lokomolla 70-luvun puoleen väliin asti ja se oli viimeisiä Lokomon tekemiä vaijerikoneita. Käyttäjät ovat olleet koneeseen yleensä hyvin tyytyväisiä ja Suomessa on edelleen muutama näistä koneista ansiotyössä.

Kone on nauttinut arvostusta jopa ulkomailla. Tästä osoituksena 2000-luvun alussa otettiin Argentiinasta yhteyttä eräisiin suomalaisiin paalutusyrityksiin ja pyydettiin saada ostaa jäljellä olevia koneita. Syynä tähän oli se, että Etelä-Amerikkaan oli aikoinaan myyty muutama Lokomo-paalukone, jotka olivat siellä havaittu maailman parhaiksi.