Sisulta hybridijärjestelmä

Sisun hybridijärjestelmä auttaa dieselmoottoria ylämäissä ja lataa superkondensaattoria alamäissä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sisu yllätti esittelemällä hybridijärjestelmän. Alkuvaiheissa sitä hyödynnetään Sisu Polar -pohjaisissa kuorma-autoissa, mutta myöhemmin järjestelmää on tarkoitus käyttää myös raskaissa kaivosajoneuvoissa. Toiminta perustuu PowerDRUM-kestomagneettimoottoriin, joka on yhdistetty dieselmoottoriin. Käytännössä laitteisto auttaa moottoria kuormituksen ollessa korkea, ja lataa järjestelmää kuormituksen ollessa kevyt. Sisun mittausten mukaan hybridiversion mäennousukyky onkin periteistä mallia selvästi parempi.

Energiavarastona toimii Visedon PowerCap -superkondensaattori, jonka lataus- ja purkuteho on akkuun verrattuna huomattavan suuri. Kapasiteetti on mitoitettu tarkkojen tutkimusten perusteella – järjestelmä pystyy auttamaan dieselmoottoria juuri tarvittavan määrä. Sähkömoottori on sijoitettu moottori ja vaihdelaatikon väliin, joten asennus on nopeaa, eikä muihin rakenteisiin tarvitse tehdä muutoksia. Kokonaisuuden ansiosta polttoaineenkulutus ja päästöt pienenevät.

Arto Turpeinen