Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Pakut korvaavat kuorma-autot

Keski-Euroopassa erilaisilla kippilavoilla varustetut kevyet tavara-autot ovat yleisiä työvälineitä. Ranskalainen Bennes-JPM on erikoistunut teräksisiin ja alumiinisiin lavarakenteisiin 2,87,5 tonnin kokoluokkiin. Valikoima käsittää kippi-, sivukippi- ja vaihtolavat, lavojen laidat sekä työkalulaatikoihin. Kuvan Opel Movanossa on alumiininen, 560 kiloa painava sivukippilava sekä alumiininen työkalulaatikko ohjaamon takana.
Keski-Euroopassa erilaisilla kippilavoilla varustetut kevyet tavara-autot ovat yleisiä työvälineitä. Ranskalainen Bennes-JPM on erikoistunut teräksisiin ja alumiinisiin lavarakenteisiin 2,87,5 tonnin kokoluokkiin. Valikoima käsittää kippi-, sivukippi- ja vaihtolavat, lavojen laidat sekä työkalulaatikoihin. Kuvan Opel Movanossa on alumiininen, 560 kiloa painava sivukippilava sekä alumiininen työkalulaatikko ohjaamon takana. 
Dacia Dokker Vanin kyljissä mainostettiin hyvin houkuttelevasti hinnaksi vajaata 18 000 euroa. Todellisuus oli kuitenkin aavistuksen kalliimpi, sillä tämän auton hinnaksi olisi toimituskulujen ja tavaratilan vaneroinnin takia tullut 19 109 euroa. Edullinen tämä Dacia oli siltikin, varsinkin, kun ottaa huomioon 4,5 litran (EU yhd.) kulutuksen.
Dacia Dokker Vanin kyljissä mainostettiin hyvin houkuttelevasti hinnaksi vajaata 18 000 euroa. Todellisuus oli kuitenkin aavistuksen kalliimpi, sillä tämän auton hinnaksi olisi toimituskulujen ja tavaratilan vaneroinnin takia tullut 19 109 euroa. Edullinen tämä Dacia oli siltikin, varsinkin, kun ottaa huomioon 4,5 litran (EU yhd.) kulutuksen. 
Kuvan kiinteällä lavalla varustettu etuvetoinen Opel Movano on saatavissa joko 3,17 tai 3,9 metrin lavapituudella, kun autossa on lyhyt ohjaamo. Auton hyötykuorma on noin 1 400 kg. Hinta on molemmissa tapauksissa lähellä 37 000 euroa (sis. alv). Jatko-ohjaamo vaikuttaa hyötykuormaa vähentävästi ainoastaan puolentoista sadan kilon verran.
Kuvan kiinteällä lavalla varustettu etuvetoinen Opel Movano on saatavissa joko 3,17 tai 3,9 metrin lavapituudella, kun autossa on lyhyt ohjaamo. Auton hyötykuorma on noin 1 400 kg. Hinta on molemmissa tapauksissa lähellä 37 000 euroa (sis. alv). Jatko-ohjaamo vaikuttaa hyötykuormaa vähentävästi ainoastaan puolentoista sadan kilon verran. 

Vielä muutama vuosi sitten pyrittiin kevyemmän kuljetuskaluston kohdalla rekisteröimään mahdollisimman moni auto kuorma-autoksi, jos valmistajan kokonaispainorajat sen vain mahdollistivat. Ammattipätevyysdirektiivin astuttua täysimittaisesti voimaan vuosi sitten on tilanne muuttunut lähes päinvastaiseksi.

Tämä näkyi selvästi myös FinnBuildin autotarjonnassa. Oli kysymys sitten umpinaisesta tavaratilasta tai avolavasta, ei 3 500 kilon kokonaispainorajaa oltu mielellään lähdetty ylittämään. Yrityksien kannalta painoluokan valinnassa kysymys on nimenomaan vaikeudesta löytää työntekijöitä, joilla olisi sekä kuorma-autokortti että voimassa oleva ammattipätevyys.

Keski-Euroopassa kippilavalla varustetut kevyen luokan tavara-autot ovat yleinen näky niin kaupungeissa kuin maaseudulla. Vähitellen on tämä autotyyppi tulossa myös Suomeen. Esimerkiksi Opelin maahantuojalla on tuontiohjelmassa tehdasasennetulla kippilavalla varustettuja Movano-malleja, joista lyhytohjaamoinen malli maksaa noin 38 700 euroa (sis. alv).

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Opelin osastolla tuotepäällikkö Tero Pelkonen kertoi, etteivät tehdasasenteisella kippilavalla varustetut paketti-Movanot vielä ole yltäneet mitenkään merkittäviin myyntilukuihin, mutta ratkaisu on herättänyt kiinnostusta muun muassa mökkitalkkareiden ja muiden vastaavien pienyrittäjien keskuudessa.

Jussi Laukkanen