
Pakut korvaavat kuorma-autot



Vielä muutama vuosi sitten pyrittiin kevyemmän kuljetuskaluston kohdalla rekisteröimään mahdollisimman moni auto kuorma-autoksi, jos valmistajan kokonaispainorajat sen vain mahdollistivat. Ammattipätevyysdirektiivin astuttua täysimittaisesti voimaan vuosi sitten on tilanne muuttunut lähes päinvastaiseksi.
Tämä näkyi selvästi myös FinnBuildin autotarjonnassa. Oli kysymys sitten umpinaisesta tavaratilasta tai avolavasta, ei 3 500 kilon kokonaispainorajaa oltu mielellään lähdetty ylittämään. Yrityksien kannalta painoluokan valinnassa kysymys on nimenomaan vaikeudesta löytää työntekijöitä, joilla olisi sekä kuorma-autokortti että voimassa oleva ammattipätevyys.
Keski-Euroopassa kippilavalla varustetut kevyen luokan tavara-autot ovat yleinen näky niin kaupungeissa kuin maaseudulla. Vähitellen on tämä autotyyppi tulossa myös Suomeen. Esimerkiksi Opelin maahantuojalla on tuontiohjelmassa tehdasasennetulla kippilavalla varustettuja Movano-malleja, joista lyhytohjaamoinen malli maksaa noin 38 700 euroa (sis. alv).
Opelin osastolla tuotepäällikkö Tero Pelkonen kertoi, etteivät tehdasasenteisella kippilavalla varustetut paketti-Movanot vielä ole yltäneet mitenkään merkittäviin myyntilukuihin, mutta ratkaisu on herättänyt kiinnostusta muun muassa mökkitalkkareiden ja muiden vastaavien pienyrittäjien keskuudessa.
Jussi Laukkanen
Osaston luetuimmat
- KoneAgriassa enemmän näytteilleasettajia kuin koskaan – tila ei riittäisi, jos kaikki isot toimijat olisivat mukana
- Prosilva Oyj vahvistaa toimintaansa - Lisää panostuksia markkinointiin
- Yrittäjien Maatalouden johto vietti merkkipäiviä – yhteensä 130 vuotta kokemusta maatalouskaupasta
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Pyrolyysilämpölaitos tuottaa biohiiltä ja kaukolämpöä samassa prosessissa – tisleiden hyödyntämisessä vielä haasteita
- Vinssausyritys Vinssi