Ponsse esitteli Ponsse Show Sweden -tapahtumassa järeitä metsäkoneita ja parannettuja palveluja — yksi uutuuksista oli Ponsse Mammoth -suurkuormatraktori

Suurilla puunkorjuun alueilla on tarpeita suurille metsäkoneille – nyt Ponsse esitteli niihin suunniteltuja uutuusmalleja Ruotsin tapahtumassaan.
Suuria taakkoja – suuria kuormia – suuria ajonopeuksia. Näistä koostuu Ponssen kokonaan uusi kuormatraktorimalli Ponsse Mammoth. Uutuus asettuu järeimpään, eli 25 tonnin kuormakapasiteetin segmenttiin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ponssen uutuuksia 2022

  • Mammoth -kuormatraktori on erittäin suuren kantavuuden kuormatraktorimalli suurten pinta-alojen työmaille
  • Scorpion Giant -harvesteri on malliston kolmas ja voimakkain versio järeämmille harvesteripäille
  • Kuormatraktoreiden Active Cabin ja Active Seat -varusteet parantavat kuljettajan työskentely-ympäristöä
  • Ponsse Active Manual -käyttö- ja huolto-ohjepalvelu

Maailma on suuri ja monipuolinen, sama toteamus pätee myös erilaisten konemarkkinoiden tarpeisiin. Metsäkonevalmistajat joutuvat muokkaamaan mallistojaan markkinoiden kysyntätarpeiden mukaan – niin toimii myös suomalainen Ponsse. Joskus se tarkoittaa vähemmän kysyttyjen mallien poistumista ja uusien tuloa. Nyt oli hetki avata uusia sivuja sekä kuormatraktoreissa että harvestereissa.

Ruotsi sopi hyvin uutuuksien esittelyyn, sillä Venäjän markkinoiden hiipumisen myötä Ruotsin markkinat ovat tavaralajimenetelmän koneiden suurimmat – 2020 sinne toimitettiin yli 800 uutta metsäkonetta, 2021 määrät laskivat toimitusongelmien vuoksi. Tapahtuma järjestettiin Ponsse AB toimipisteellä Surahammarissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ruotsin Ponsse AB toimitusjohtaja Carl-Henrik Hammar voi hymyillä vapautuneesti – nyt Ponssen mallistossa on Ruotsissa kysyttyjä malleja laajemmalla kattauksella. Suurille uudistushakkuille on erittäin tehokas kuormatraktorimalli ja Scorpionin ergonomiaa tarjotaan suurempien puiden hakkuille.
Ruotsin Ponsse AB toimitusjohtaja Carl-Henrik Hammar voi hymyillä vapautuneesti – nyt Ponssen mallistossa on Ruotsissa kysyttyjä malleja laajemmalla kattauksella. Suurille uudistushakkuille on erittäin tehokas kuormatraktorimalli ja Scorpionin ergonomiaa tarjotaan suurempien puiden hakkuille. Kuva: Tommi Hakala
Ruotsin taannoiset suuret metsäpalot ovat lisänneet kysyntää kuormatraktoreihin asennettaville palontorjuntavarusteille. Ruotsissa tarjolla on myös oikeanpuoleinen, 400 litran säiliöllä varustettu harvesterin ensisammutuspaketti.
Ruotsin taannoiset suuret metsäpalot ovat lisänneet kysyntää kuormatraktoreihin asennettaville palontorjuntavarusteille. Ruotsissa tarjolla on myös oikeanpuoleinen, 400 litran säiliöllä varustettu harvesterin ensisammutuspaketti. Kuva: Tommi Hakala

Mammutti tulee

Kuormatraktoreiden markkinoilla on maailmalla koneiden koon suhteen erittäin suuri vaihtelu. Euroopassa kysyntää on pienemmille harvennusmalleille ja myös suuremmille voimakoneille. Mutta kun mennään suurille plantaasiviljelyalueille, pääosassa on vieläkin suurempi tehokkuus. Ja sinne nyt Ponsse tuo uutta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Aiemmin malliston suurin Elephant-malli on nostettu King-versioksi ja 20 tonnin kantavuusluokkaan. Nyt tulee kerrasta uusi malli ja peräti 5 tonnin kantavuuden nosto, kun Mammoth -malli tulee 25 tonnin kantavuudella malliston ylimmälle oksalle.

Mammoth ei ole Elephant-mallin päivitys suuremman kantavuuden teleillä, vaan kokonaisuus on uusi – vain ohjaamo, moottori sekä K121-nosturi ovat muista malleista tuttuja. Omapainoltaankin Mammoth on 3 tonnia Elephanttia painavampi. Täydellä kuormalla ja yleisimmällä arvioidulla kokonaisuudella Mammoth on kokonaispainoltaan peräti 53,5-tonninen paketti.

Kuormatilan osalta Mammoth vastaa myös eukalyptusplantaasien nopeutuvan kiertoajan korjuuseen (uudistushakkuu 5-7 vuoden kiertoajalla). Takarungosta on siksi saatavissa entistä pidempi versio, joka soveltuu paremmin yli 7 metrisen kuitupuun ajoon. Lyhyemmällä takarunkomallilla Mammoth soveltuu myös muille markkina-alueille.

Ponsse Mammoth -kuormatraktorin kuormatila on suuri, jotta 25 tonnin kantavuutta voidaan hyödyntää kevyemmillä puutavaralajeilla. Suurimmillaan poikkileikkauspinta-ala on 8,0 m2 ja kuormatilan 6,2 metrin pituus helpottaa pitkän euca-kuitupuun kuljetusta.
Ponsse Mammoth -kuormatraktorin kuormatila on suuri, jotta 25 tonnin kantavuutta voidaan hyödyntää kevyemmillä puutavaralajeilla. Suurimmillaan poikkileikkauspinta-ala on 8,0 m2 ja kuormatilan 6,2 metrin pituus helpottaa pitkän euca-kuitupuun kuljetusta. Kuva: Tommi Hakala

Vauhdilla suuria kuormia

Mammoth tuo suuren kuormakapasiteetin lisäksi myös laajennuksen Ponsse Bison -mallin avaamaan ZF CVT-vaihteiston käyttöön metsäkoneissa (KV16/2018). Mammoth on varustettu pari pykälää suuremmalla ZF CP290 -sarjan portaattoman nopeudensäädön vaihteistolla. Sen ansiosta ajonopeus voidaan pitää aina maksimaalisena ilman aluevaihteen muuttamista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suurelta osin mekaaniseen voimansiirtoon perustuva voimansiirto parantaa samalla myös polttoainetehokkuutta. Maksimi vetoteho on peräti 320 kN, eli verrattuna aiempaan malliston suurimpaan Elephant King -mallin 240 kN voimiin, on kyseessä todella suuri harppaus.

Suuret kuormat tarkoittavat myös voimansiirrolle kovia rasituksia. Niinpä Ponsse on ottanut Mammothissa käyttöön järeämmän NAF-portaaliteliversion. Takateli on pidemmällä, lähes kahden metrin napavälillä varustettu versio kantavuuden lisäämiseksi teloja käytettäessä – etuteliksi on valittu lyhyempi versio. Ainoa käytössä oleva rengaskoko on 780/50–28.5”, jolla koneen leveydeksi muodostuu ilman varusteita suurimmillaan 330 cm.

Uusi Scorpion-versio kuntosalilta

Jo ensiesittelystään asti Scorpion-harvesteri on ollut saatavilla yksipiirisellä hydrauliikalla varustetun perusversion lisäksi kaksipiirisen hydrauliikan King-versiona. Nyt tulee - kuntosalin kautta - mallistoon kolmas versio eli Scorpion Giant. Vaikka ulkonäkö on sama kuin muissa malleissa, ja uusin muotoilupalkinnon saanut ohjaamoversiokin on sama, sisäisesti on tapahtunut muutoksia. Uutuus asettuu harvesterimallistossa toiseksi suurimmaksi, eli Ponsse Bear pitää vielä pintansa.

Giantissa on lisätty voima voimansiirtoon tihentämällä vaihteiston välityksiä. Se lisää kulkuvoimaa paksussa lumessa ja jyrkissä rinteissä. Toinen voimanlisäys on tullut nosturiin, siitä merkkinä plussa – C50+ tarjoaa suuremmat nostovoimat. Kyseessä ei ole pelkkä painetasojen nosto, vaan myös haarukkamainen pääpuomi on toteutettu vahvemmilla materiaaleilla.

Ponsse Scorpion -mallistoon on odotettu suurempaa mallia. Nyt mallisto ei laajene suuremmalla, vaan tehokkaammalla Giant-versiolla. Se on tehostettu versio Scorpion King -mallista. Voimansiirtoa ja nosturia on tehostettu ja nyt on mahdollista asentaa Scorpioniin uudistettu H8 -harvesteripää.
Ponsse Scorpion -mallistoon on odotettu suurempaa mallia. Nyt mallisto ei laajene suuremmalla, vaan tehokkaammalla Giant-versiolla. Se on tehostettu versio Scorpion King -mallista. Voimansiirtoa ja nosturia on tehostettu ja nyt on mahdollista asentaa Scorpioniin uudistettu H8 -harvesteripää.  Kuva: Tommi Hakala
Harvesterimallistossa suurin malli on edelleen Ponsse Bear, jolle on kysyntää suurten runkojen hakkuussa. Siihen on valittavissa uusi H8-harvesteripää rajoittamattomalla avaumalla. Nosturina on Ponssen järeä teleskooppinosturimalli C6.
Harvesterimallistossa suurin malli on edelleen Ponsse Bear, jolle on kysyntää suurten runkojen hakkuussa. Siihen on valittavissa uusi H8-harvesteripää rajoittamattomalla avaumalla. Nosturina on Ponssen järeä teleskooppinosturimalli C6. Kuva: Tommi Hakala

Nyt H8 myös Scorpioniin

Scorpion Giantissa merkittävä käytön kannalta oleva asia on harvesteripäämallien valikoiman laajeneminen uuden mallisarjan H8-versioon. Vaikka kyseessä on sama harvesteripää kuin Bearissakin, on Scorpion-versiossa avaumaa rajoitettu hieman. Rullien avauma on Beariin asennettuna 74 cm, Giantissa avauma on 65 cm (vastaa H7:ää). ”Ratkaisulla saadaan järeätyvisien runkojen käsittelyyn parempi rullien liikerata kuin H7:lla, mitä ovat asiakkaat kaivanneet”, totesi asiasta harvesteripäiden tuotepäällikkö Janne Loponen. ”Tietyillä alueilla, kuten Etelä-Ruotsissa, runkojen tyvilaajentuma ulottuu korkealle ja ratkaisulla runko pysyy tyvellä paremmin otteessa.”

Giant nosturi on C50+. Vahvempi pääpuomi mahdollistaa 10 metrin puomiston ja H8-harvesteripään yhdistelmän. Giant:iin asennettuna H8 toimitetaan rajoitetulla avaumalla – mutta rullien liikeradat parantavat puun kannatteluominaisuuksia verrattuna H7:ään.
Giant nosturi on C50+. Vahvempi pääpuomi mahdollistaa 10 metrin puomiston ja H8-harvesteripään yhdistelmän. Giant:iin asennettuna H8 toimitetaan rajoitetulla avaumalla – mutta rullien liikeradat parantavat puun kannatteluominaisuuksia verrattuna H7:ään. Kuva: Tommi Hakala

Kuormatraktoreihin vihdoin ohjaamojousitus

Kuormatraktorimallistossa tulee nyt tarjolle Ponssen oma ohjaamojousitusjärjestelmä, eli Active Cabin. Siinä ohjaamon kumivaimenninpohjaisten kiinnikkeiden alla oleva pilari korvataan hydraulisylinterityyppisellä liukuosalla, jonka viereen asennetaan kierrejousen ja iskunvaimentimen paketti. Ruotsissa ohjaamojousituksesta on tullut merkittävä markkinoiden kilpailutekijä, eli se parantaa Ponssen kilpailukykyä. Ohjaamon toiseksi ergonomiavarusteeksi on saatavilla myös Active Seat, eli nosturin kääntymistä seuraava penkin kääntöjärjestelmä.

Ponssen mallistossa vähenevät Active Frame -vakautusjärjestelmälliset mallit. Sen sijaan saataville tulee ohjaamon jousitusjärjestelmä. Siinä  jokaisessa ohjaamon alakulmassa on erillinen kierrejousitus sekä hydraulinen iskunvaimennin.
Ponssen mallistossa vähenevät Active Frame -vakautusjärjestelmälliset mallit. Sen sijaan saataville tulee ohjaamon jousitusjärjestelmä. Siinä jokaisessa ohjaamon alakulmassa on erillinen kierrejousitus sekä hydraulinen iskunvaimennin. Kuva: Tommi Hakala
Ponssen ratkaisu kuormatraktorin kuljettajan työskentelyn ergonomian parantamiseen on hyvin yksinkertainen ja se on saanut nimen Active Seat. Ratkaisussa istuin kääntyy sähköisesti tietyssä suhteessa nosturin kääntymiseen.
Ponssen ratkaisu kuormatraktorin kuljettajan työskentelyn ergonomian parantamiseen on hyvin yksinkertainen ja se on saanut nimen Active Seat. Ratkaisussa istuin kääntyy sähköisesti tietyssä suhteessa nosturin kääntymiseen. Kuva: Tommi Hakala
Active Seat -istuimen kääntökulma on 30 astetta takaoikealle ja eteenpäin ajoon se kääntyy tavanomaisesti 180 astetta. Kuljettajan jaloille on taso, jossa jalkoja pidetään työskentelyn aikana. Taso ei haittaa ajo- ja jarrupolkimien käyttämistä.
Active Seat -istuimen kääntökulma on 30 astetta takaoikealle ja eteenpäin ajoon se kääntyy tavanomaisesti 180 astetta. Kuljettajan jaloille on taso, jossa jalkoja pidetään työskentelyn aikana. Taso ei haittaa ajo- ja jarrupolkimien käyttämistä. Kuva: Tommi Hakala

Nettipohjaista huolto- ja käyttöapua

Ponsse on tuonut nyt myös Ponsse Active Manual -palvelun osaksi koneiden ylläpitoa ja käyttöä. Sovelluskaupoista saatavan (Apple/Android) ohjelman ja koneen rungonnumeron syöttämällä voi kuljettaja tutustua huoltoihin ja koneen toimintojen hyödyntämiseen erilaisten opastusvideoiden avulla. Videoissa havainnollistetaan esimerkiksi karsimaterien oikeat teroituskulmat eri kohdissa sekä huoltotoimien turvallista suorittamista.

Tällä hetkellä ohjeistuksia on Scorpion -harvesteriin, harvesteripäihin ja ohjausjärjestelmiin. Uusia malleja päivittyy järjestelmään vähitellen, kieliä on nyt mukana 10 – esimerkiksi kiina ja portugali.

Mallistoa trimmataan

Uudet mallit tuovat samalla vähitellen muutoksia myös Ponssen metsäkonemallistoon. ”Meillä on ollut 26-27 erilaista mallivariaatiota tuotannossa – se on liikaa”, asiasta totesi tapahtumassa Ponsse Oyj myynti-, huolto- ja markkinointijohtaja Marko Mattila, ”joitakin malleja on jäämässä pois tuotannosta.”

Kuormatraktoreista on jo aiemmin jäänyt pois pienin Gazelle, nyt myös Active Frame -mallistoa supistetaan (Active Cabin -lisävarustuksen ansiosta). Jäljelle jää vain Bison, jonka vakiovarusteena Active Frame on. Harvestereissa sivuun siirtyvät Fox ja Ergo 6wd. Tämän jälkeen harvestereita on seitsemän – Beawer, 3 x Scorpion, Ergo 8wd / 8wd Active Frame ja Bear. Samalla myös Dual-yhdistelmäkoneet poistuvat mallistosta.

Ponssen kuormatraktorimalliston pienin malli on Wisent. Se on pohjoismainen yleiskuormatraktori harvennushakkuisiin painottuville työmaille. Aiemmin mallistossa ollut 22.5” rengaskoon Gazelle on jäänyt pois valmistusohjelmasta.
Ponssen kuormatraktorimalliston pienin malli on Wisent. Se on pohjoismainen yleiskuormatraktori harvennushakkuisiin painottuville työmaille. Aiemmin mallistossa ollut 22.5” rengaskoon Gazelle on jäänyt pois valmistusohjelmasta. Kuva: Tommi Hakala

Ponsselle uudet mallit tuovat vahvistusta niille markkina-alueille, joissa mallisto ei ole ollut kattavin. Etenkin Mammoth asettaa paineita suurten hakkuumäärien markkinoille, sillä tähän asti vain Tigercat on tarjonnut 25 tonnin kantavuuden kuormatraktoria sarjatuotantona.