Keslan Kesälahden tehdas on keskittynyt traktoreiden varusteluun entistä monipuolisemmin – metsävarusteiden rinnalle on noussut myös monipuolisia työlaitteita

Keslan kolmannella Suomen tehtaalla Kesälahdella on pitkä kokemus traktorivarusteiden valmistuksesta. Metsävarusteiden rinnalle on palaamassa muidenkin sektoreiden tuotteita. Äkeet ja rehuleikkurit ovat vaihtuneet sammutus- ja SA-vaunuiksi.
Keslan Kesälahden tehtaiden tuotevalikoima laajenee ulos pelkästä metsäkäytöstä. Siitä esimerkkinä sammutusvaunuvarustus, jota testataan myös kiinteistönhoidon käyttöön varusteltuna.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kesla Oy Kesälahden tehdas

  • Valmistunut 1974, alussa 20 työntekijää, nyt 100.
  • 2006 asti tuotteet Patu-tuotemerkillä, sittemmin Kesla-nimellä
  • Valmistusohjelmassa tällä hetkellä maataloustraktorikokoluokan puutavarakuormaimet, perävaunut, hakkurit ja harvesteripäät

Vaikka nykyinen Kesla Oyj on monitoimipaikkainen yritys, sen juuret ovat vahvasti Kesälahdella, missä suuremman teollisen mittakaavan tuotanto alkoi. Sitä ennen perustaja Antti Kärkkäisen paja sijaitsi Rantasalmella. Mutta Kesälahdella syntyivät Patu-tuotemerkillä klassiset Patu 1800 -puutavarakuormain ja sen seuraajat, Kesla-yritysnimen alla.

Vuosikymmenien aikana on yritys laajentunut hankkimalla koneistamon (Karitekki Ky/Ilomantsi) ja raskaampien puutavarakuormainten valmistajan (Foresteri Oy/Joensuu osake-enemmistö) samaan konserniin. Nyt yritysten tuotannot tukevat toisiaan, muodostaen itäsuomalaisen konepajakolmion. Patu- ja Foresteri-tuotemerkit sulautuivat yhtenäisen Kesla-merkin alle 2006.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Merkittävä muutos oli Keslan kotimaan markkinoinnin siirtyminen 2016 Hankkijalta Agcolle. Sen myötä myös avautui suora yhteys Euroopan suosituimman metsävarustellun traktorin, eli Valtran vientikanaviin – sekä myös ensiasennusvarusteluun.

Kesälahti on pysynyt perusasioiden äärellä

Kesla on pitänyt yrityksen tukijalkakolmikon omien vahvuuksiensa ääressä. Kesälahden tehtaalla onkin panostettu jatkuvasti traktorivarusteiden valmistukseen ja kehitykseen. Se sisältää myös hieman laajemman sektorin harvesteripäätuotannon, jossa järeimmät tuotteet ovat puhtaasti metsätraktori- ja kaivukonealustoihin asennettavia. Niiden kohdalla on edetty jo kolmanteen Kesla-sukupolveen. Hakkurivalmistuksessa on nyt keskitytty traktorikäyttöön suunniteltuihin malleihin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Puutavarakuormainten valmistuksen osalta on kovan eurooppalaisen kilpailun takia tehty malliston trimmausta ja malliston järeytyminen alapäästään on seurannut traktoreiden kehitystä. Mutta edelleen on mallistossa kevyemmät 200-sarjan nosturimallit – samalla ylitaittuvalla kuljetusasennolla kuin Patu 1800.

Koska nostureita valmistetaan Joensuun tehtaalla runsaasti myös kuorma-autokäyttöön, on Kesla siirtymässä myös omaa suunnittelua edustavan nosturiohjausjärjestelmän käyttöön. Kappalemäärät ovat jo nostureiden sähköohjauksen yleistymisen myötä riittävät omaan kehitystyöhön, joka on mahdollistanut myös kärkiohjauksen ja nosturisuunnittelun tiiviimmän yhteistyön.

2020 Kesla on siirtynyt metsäperävaunuissa käyttämään Suomessa kehitettyä iskunkestävää takavalojärjestelmää. Koska vaunujen käyttö on monipuolistunut, tieajovarustus ja myös uusien määräysten vuoksi jarruvarustukset ovat tulossa lähes vakiovarusteeksi.
2020 Kesla on siirtynyt metsäperävaunuissa käyttämään Suomessa kehitettyä iskunkestävää takavalojärjestelmää. Koska vaunujen käyttö on monipuolistunut, tieajovarustus ja myös uusien määräysten vuoksi jarruvarustukset ovat tulossa lähes vakiovarusteeksi. Kuva: Tommi Hakala

Valmistustekniikkaa vähin erin uudistaen

Kesälahden tehtaalla on jo pitkään käytetty robotteja hitsauksen ja koneistuksen apuna. Nyt tehtaalla on käynnissä uudistuksien sarja, jossa lisätään modernia levyntyöstötekniikkaa. Sen avulla pystytään tekemään kolmiulotteisesti leikattavia kappaleita, eli leikkausvaiheessa tehdään erilaiset hitsausseevauksetkin ennen kappaleiden kanttausta muotoonsa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Puomistojen valmistuksen valmistusjonot ovat varsin lyhyet, eli Kesla pystyy vastaamaan suhteellisen nopeasti uusiin tilauksiin. Mutta tällä hetkellä komponenttipula ja tuotannon kapasiteetti rajoittaa enemmän valmistusmääriä.
Puomistojen valmistuksen valmistusjonot ovat varsin lyhyet, eli Kesla pystyy vastaamaan suhteellisen nopeasti uusiin tilauksiin. Mutta tällä hetkellä komponenttipula ja tuotannon kapasiteetti rajoittaa enemmän valmistusmääriä. Kuva: Tommi Hakala
Kaksiasemainen hitsausrobotti hitsaa erilaisia osakokonaisuuksia, kun samalla sermin toisella puolella asetetaan seuraavaa työkohdetta hitsaustelineeseen. Näin maksimoidaan hitsausrobotin työaika.
Kaksiasemainen hitsausrobotti hitsaa erilaisia osakokonaisuuksia, kun samalla sermin toisella puolella asetetaan seuraavaa työkohdetta hitsaustelineeseen. Näin maksimoidaan hitsausrobotin työaika. Kuva: Tommi Hakala

Koneistuspuolella taasen ollaan siirtymässä muokattaviin jigeihin. Niiden avulla voidaan samasta alustasta helposti muokata tuotantoon sopiva versio, eikä käytössä ole suurta määrää koneistusalustoja.

Koska osat pääsääntöisesti koneistetaan vasta hitsauksen jälkeen, voidaan käyttää rakennetta tukevia ratkaisuja. Yksi esimerkki on muillakin valmistajilla käytössä oleva kahmarin korvakeratkaisu. Siinä valuosa ulottuu kiilaimaisesti perusrungon sisään ja reikä koneistetaan valmiiksi hitsattuun runkoon.
Koska osat pääsääntöisesti koneistetaan vasta hitsauksen jälkeen, voidaan käyttää rakennetta tukevia ratkaisuja. Yksi esimerkki on muillakin valmistajilla käytössä oleva kahmarin korvakeratkaisu. Siinä valuosa ulottuu kiilaimaisesti perusrungon sisään ja reikä koneistetaan valmiiksi hitsattuun runkoon. Kuva: Tommi Hakala
Maalaamon värivalikoima sisältää nyt perusväreinä mustan, hopeanharmaan ja keltaisen. Metsäperävaunujen ja puutavarakuormainten osalta harmaa on jäänyt pois. Koska komponentit koneistetaan identtisille mitoille, voidaan eri osat valmistaa tehokkaasti pidemmissä sarjoissa.  Sen ansiosta samaan runkoon sopivat sekä piikkileuat tai tavalliset, osia ei ole numeroitu valmistuvaiheessa pareiksi.
Maalaamon värivalikoima sisältää nyt perusväreinä mustan, hopeanharmaan ja keltaisen. Metsäperävaunujen ja puutavarakuormainten osalta harmaa on jäänyt pois. Koska komponentit koneistetaan identtisille mitoille, voidaan eri osat valmistaa tehokkaasti pidemmissä sarjoissa. Sen ansiosta samaan runkoon sopivat sekä piikkileuat tai tavalliset, osia ei ole numeroitu valmistuvaiheessa pareiksi. Kuva: Tommi Hakala

Monipuolisempaan käyttöön eri sektoreilla

Koska traktorisovitteisten nostureiden ja -perävaunujen markkinat ovat rajalliset, on Kesla laajentanut tarjontaansa lisävarusteluun. Esimerkiksi kippaava energiapuulavavarustus on sellainen. Ja samaa tyyppiä edustaa myös maastopalojen sammutukseen suunniteltu lisävarustus. Siinä on hyödynnetty teiden kunnossapitoon suunniteltuja 2 000 litran konttimoduleita. Nyt tätä sammutusvarustusta ollaan testaamassa myös kiinteistöhuollon ja tiealueiden ylläpitoon, kuten asfalttien pesuun ja vaikkapa sorateiden suolaliuoksen levitykseen.

Erittäin merkittävä osuus tulevien vuosien tuotannosta valmistuu hakkureiden koontapaikalla. Kesla nimittäin on kehittänyt Puolustusvoimien traktoripohjaisten ajoneuvojen varustelupaketin, joka perustuu Kesla 144ND -perävaunun alustaan. Puolustusvoimien kanssa onkin sovittu suuri kauppa näistä vaunupaketeista. Vaunuun on kehitetty erittäin monipuolinen varustelu, sisältäen laajasti muokattavan lavavarustuksen, erilaisin laita- ja karikkavarustein. Varustelussa hyödynnetään myös metsäperävaunuihin kehitettyjä varustelaatikkoja.

Metsäperävaunun rungolle toteutettu Puolustusvoimien perävaunu hyödyntää myös metsäkäyttöön suunniteltuja varustelaatikkotyyppejä. Vaunukauppa oli suuri ponnistus Keslalle, joka teki kovan suunnittelutyön, täyttääkseen jokaista käyttöohjetarraa ja varustevaihtoa koskevia tarpeita.
Metsäperävaunun rungolle toteutettu Puolustusvoimien perävaunu hyödyntää myös metsäkäyttöön suunniteltuja varustelaatikkotyyppejä. Vaunukauppa oli suuri ponnistus Keslalle, joka teki kovan suunnittelutyön, täyttääkseen jokaista käyttöohjetarraa ja varustevaihtoa koskevia tarpeita. Kuva: Tommi Hakala