Finn-Rotor Oy valmistaa puutavaranostureiden kääntölaitteita isäntälinjalle

Saarijärvellä toimiva Finn-Rotor Oy on tehnyt puutavaranostureiden kääntölaitteita jo yli 30 vuotta. Pekka Rautanen perusti yrityksen 1978. Varsin pian Jaakko Mäkelä tuli yhtiöön työntekijäksi ja osakkaaksi. Tällä hetkellä yhtiö on suomalaisen perheyrityksen perikuva, sillä omistus on jakautunut kahden perheen jäsenille.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Finn-Rotor on erikoistunut isäntälinjan kuormaimissa käytettäviin rotaattoreihin eli kääntölaitteisiin ja kuormaimen ohjausventtiileihin.

Toimitusjohtaja Jussi Mäkelä kertoo kääntölaite-sanan aiheuttavan joskus sekaannusta, kun nosturissa täytyy kääntää sekä puomia että kouraa.

Yrityksen tuotannosta menee vientiin noin 75 prosenttia. Venäjä ja Eurooppa ovat tärkeimmät myyntialueet, joskin Australia on ainut manner, mihin kääntölaitteita ei ole toimitettu. Asiakkaina ovat erikokoiset nosturitehtaat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Etenkin Euroopassa on runsaasti pienehköjä, meillä melko lailla tuntemattomia nosturinvalmistajia, jotka ovat asiakkaitamme”, kertoo Jussi Mäkelä.

Parhaimpina vuosina Saarijärveltä on lähtenyt 13 000 kääntölaitetta, mutta nyt näyttää, ettei moiseen lukuun ylletä. Myynti on melko hiljaista kaikilla markkinaalueilla. ”Aivan oikeinhan se on sanoa, ettei lamaa kannata ruokkia. Mutta myynti ei ole pelkkä asennekysymys.

Kauppa on tällä hetkellä hiljaista”, selvittää Mäkelä historiallisen nopeaa tilausten laskua.

Kotimaassa Finn-Rotorin tärkeimpiä asiakkaita ovat kaikki kuormainvalmistajat, kuten Kesla ja Nokka, mutta laitteita menee myös suoraan asennusliikkeille ja loppukäyttäjille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kestävä rakenne

Varaosakauppa ei Finn-Rotorin toiminnassa ole koskaan ollut merkittävässä osassa. Oikein ja puhtailla öljyillä käytettynä kääntölaite kestä helposti parikymmentä vuotta.

”Onhan meillä ollut tietyissä maissa ongelmiakin, kun käyttäjät eivät kunnolla ymmärtäneet, ettei nosturi ole juontokoura. Kun jämerää runkoa aletaan juontaa maatilakuormaimen kourassa vaikeassa maastossa, niin heikko paikka varmasti löytyy”, sanoo Mäkelä.

Yrityksen hoitaa itse tuotekehittelyn. Tehtaalta löytyy traktorikin, jolla uudet ideat voidaan testata todellisessa ympäristössä. Kääntölaitteen ydinkomponentit tulevat tehtaalle valuina ja takeina, jotka sitten koneistetaan pitkälle automatisoiduissa työstösoluissa. Se mitä ei itse koneisteta, hankitaan alihankkijoilta. Lisäksi tuotteisiin käytetään jonkin verran hydrauliikan vakiokomponentteja, jotka löytyvät melko mukavasti hyllytavarana hydrauliikka- ja varaosaliikkeistä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuuden erilaisen kääntölaitteen päämallin lisäksi yritys valmistaa kolmea venttiilipöydän päämallia aina mekaanisesta ohjauksesta sähköohjaukseen. Näistä päämalleista pystytään räätälöimään kymmeniä variaatioita asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Suuntaus markkinoilla on entistä enemmän spesialisoitujen komponenttien suuntaan. Finn-Rotorin varastossa on toki valmiina yleisimpiä tuotteita, mutta valtaosa tuotteista tehdään tilauksien pohjalta.

Kaikki testataan

Valut ja takeet tulevat usealta eri suomalaiselta ja ulkomaiselta toimittajalta. Viime aikoina valimojen määrä on vähentynyt, ja esimerkiksi venttiilipöytien runkoja Suomessa ei enää valeta lainkaan.

”Jokaisen kääntölaitteen ja venttiilipöydän toimivuus, voima ja tiiviys testataan huolellisesti, jotta asiakas saa sitä, mitä on tilannut. Testauksessa ei yleensä löydy huomautettavaa, mutta vain koeajolla pystytään selvittämään laitteen toimivuus täydellisesti”, selittää Mäkelä Finn-Rotorin laadunvalvontaa.

Yritys on toimittanut isäntälinjan nostureihin myös hydraulisia esiohjauspaketteja. Paketit ovat suosittuja kahdestakin syystä. Nosturin käyttömukavuus nousee merkittävästi ja asennus on helppoa. Tehtaan toimittamasta paketista löytyvät kaikki nippelit, johdot, letkut ja katkaisijat.

Työtä asennus luonnollisesti vaatii, mutta siitä suomalaiset nosturinkäyttäjät ovat selvinneet. Paketit maksavat verojen kanssa noin 2500 eurosta ylöspäin.