Jättimäinen Bauma-näyttely esitteli runsain määrin uutta teknologiaa – maailmantilanne heijastui osallistujamääriin

Saksan Münchenissa järjestettävä rakennuskonenäyttely Bauma pidettiin edellisen kerran vuonna 2019, jolloin paikalla kävi 620 000 vierailijaa. Maailmantilanteen vuoksi aivan näihin lukemiin ei päästy, mutta esillä oli runsaasti uutta teknologiaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bauma 2022

• Maailman suurin rakennusalan näyttely, järjestetään joka kolmas vuosi.

• Vierailijoita 495 000, näytteilleasettajia 3200.

• Pinta-ala n. 61,4 ha, josta halleissa 20 ha.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

• Suomalaisia näytteilleasettajia oli 60 kpl.

Maailman suurin rakennuskonenäyttely Bauma järjestettiin kolmen vuoden tauon jälkeen. Esillä on maarakennuksen lisäksi myös monipuolinen kattaus betonialan ja ympäristöhoidon tuotteita. Massiivisen tapahtuman pinta-ala oli 61,4 hehtaaria ja näytteilleasettajia 3200 kappaletta, kun niitä edellisellä kerralla oli 3700. Myös kävijämäärä pieneni 620 000:sta 495 000:n vierailijaan. Näyttelyjärjestäjän mukaan oikeat ihmiset kuitenkin kohtasivat, sillä osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumaan.

Vetykäyttöinen Liebherr H964 rakentuu D964-dieselmoottoriin. Kannessa on sytytystulpat ja kyseinen moottori on suoraruiskutteinen, eli vety annostellaan suoraan palokammioon. Turbot ovat peräkkäin ja niiden välissä on lämmönvaihtimet tasaamassa ahtoilman lämpötilaa. Ahtopaine on toisen ahtimen jälkeen5 bar.
Vetykäyttöinen Liebherr H964 rakentuu D964-dieselmoottoriin. Kannessa on sytytystulpat ja kyseinen moottori on suoraruiskutteinen, eli vety annostellaan suoraan palokammioon. Turbot ovat peräkkäin ja niiden välissä on lämmönvaihtimet tasaamassa ahtoilman lämpötilaa. Ahtopaine on toisen ahtimen jälkeen5 bar. Kuva: Eemeli Linna

Isoista konebrändeistä poissa olivat Volvo, JCB ja Case. Messujen tarpeellisuus kalliina panostuksena on siis varmuudella harkinnan alla jatkuvasti. Myös pieniä toimijoita oli edellistä vähemmän, koska näyttelyständi on halvimmillaan 30 000 euroa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tämän päälle täytyy vielä erikseen maksaa esim. sähköstä ja vedestä. Ja lisäksi vielä rahtikustannukset ja henkilökulut jne. nostavat yrityksen messubudjetin helposti 100 000 euroon, mikä on pienelle yritykselle suuri summa.

Aiemmin merkittävä osa osallistujista oli kiinalaisia komponenttivalmistajia, mutta tällä kertaa näitä oli esillä todella vähän. Asiaan vaikuttaa esimerkiksi Kiinan koronapolitiikka ja tiukat matkustusrajoitukset. Myös Intian ja Turkin kone- ja laitevalmistajia oli aiempaa vähemmän paikalla. Venäläisiä ei ilmeisestä syystä paikalle saapunut.

Komponenttipula jatkuu osittain edelleen, vaikka tilanne on paranemassa. Sähkö- ja hydrauliikkakomponentteja maahantuovien yritysten valikoimiin tulee edelleen muutoksia. Komponenttien heikko saatavuus heijastui myös siten, että useat suomalaisvierailijat olivat etsimässä uusia tavarantoimittajia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uutta tekniikkaa

Suurin osa valmistaja esittelee sähkökäyttöisiä koneita ja muita uusi teknologioita. Baumassa näkyi ensimmäisiä viitteitä tulevaisuudesta vedyn soveltamisen osalta ja nimenomaan pieniltä valmistajilta. Innovaatiopalkinnoista ilmastonsuojelukategorian palkinto meni Liebherrin Ranskan tehtaalle. He esittelivät vetykäyttöisen kaivinkoneen. Samaan teknologiaan perustuva pyöräalustainen kaivinkone julkaistiin myös Hyundain toimesta.

Moottoritekniikassa pelkkiä dieseluutuuksia ei juuri esitelty Scanian ja Agco Powerin uutuuksia lukuun ottamatta. Harvemmassa olivat myös dieseltekniikkaan liittyvät koneuutuudet. Suurin osa koneista täyttää jo Stage 5-päästövaatimukset, joten päivityksille ei näitä osin ole tarvetta.

Valmistajat esittelevät yhä isompia täyssähköisiä ratkaisuja, sekä erilaisia hybridivariaatioita koneisiin, joissa täyssähköinen ratkaisu ei ole vielä mahdollinen. Tämä heijastuu myös komponenttien suunnitteluun. Hydrauliikassa joutotehoa halutaan vähentää. Lähes jokaisen moottorivalmistajan osastolla esiteltiin erilaisia akkuratkaisuja, joilla valmistajat vakuuttavat katu-uskottavuuttaan sähköistymisessä.

Todennäköisesti maarakennuskoneiden merkkikirjo on laajenemassa Euroopassa, sillä Sumitomo pyrkii luomaan Eurooppaan omaa myyntiorganisaatiotaan omalla brändillään. Näyttää, että myös John Deere painaa kohti Eurooppaa, ja Baumassa merkin koneet olivat Wirtgrenin kanssa samalla osastolla. Näistä voi myös seurata muitakin muutoksia Suomessa – jää nähtäväksi.

Suomi vaikuttaa olevan aika kiinnostava markkina, sillä moni valmistaja kysyy kiinnostusta maahantuontiin, ennen kuin käy selväksi, että kyselijä on Koneviestin toimittaja. Nähtävillä oli esimerkiksi ensimmäinen korealainen kallistuvan kauhanpyörittäjän valmistaja, joka pyrkii luomaan myyntikanavia myös Pohjoismaihin. Tätä voidaan pitää pelinavauksena, joka kertoo, että koneiden varustelu paranee myös muilla markkinoilla.

Suomessa vaativat markkinat

Kaivukoneissa Pohjoismaat näyttävät olevan kaikkein kehittynein markkina. Koneilta vaaditaan paljon, mikä näkyy muita markkinoita selkeästi korkeampana varustetasona. Pyörittäjät ovat myös arkipäivää koneohjauksen lisäksi. Nykyään koneohjausjärjestelmiä saa tehdasasennettuina eri merkille brändättynä, tosin valmistajat lienevät samoja, jotka markkinoita hallitsevat jo nyt. Suomessa käyttäjät haluavat kotimaassa asennetut koneohjausjärjestelmät toimivan käyttäjätuen vuoksi.

Suomen markkina on haastava maarakennusalalla, sillä mikään linjalta tuleva vakiomalli ei kelpaa Suomen koneammattilaisille. Suomessa ollaan Norjaa ja Hollantia jäljessä siinä, ettei meillä ole päästöttömiä rakennustyömaita, joita tuettaisiin valtion taholta. Toki lienee ajan kysymys, milloin nämä tulevat Suomeen.

Euroopan tasolla uusien koneiden tilaukset ovat laskussa muutaman prosentin verran. Valmistajilla on kuitenkin komponenttipulan vuoksi noin vuoden mittainen jono uusia tilauksia.

Purkutoimiala näyttää olevan kasvava siitä päätellen, että purkulaitteiden kirjo ja toimijoiden määrä on kasvanut oleellisesti. Muutamia vuosikymmeniä vanhoja betonikolosseja pyritään uudistamaan ympäri Eurooppaa.

Seuraava Bauma pidetään 7–13.4. 2025. Toivottavasti siihen mennessä maailmantilanne rauhoittuu.

Avant esitteli uuden 27 kWh:n akkuratkaisun, joka koostuu NMC-kennoista. Akussa kiertävä jäähdytysneste lämmitetään latauksen yhteydessä käyttölämpötilaan. Akun eristys on tärkeä kylmässä, sillä se pitää akun lämpimänä. Lataus suoritetaan Type A -liittimellä. Pikalatausta varten on tasavirtaliitin. Avantin mukaan nestekennorakenne on turvallinen. Yksittäinen vahingoittunut elementti ei vahingoita muita. Kapasiteetiltään 13 kWh akku esitellään vähän myöhemmin. Akut valmistaa tytäryhtiö Avant Power.
Avant esitteli uuden 27 kWh:n akkuratkaisun, joka koostuu NMC-kennoista. Akussa kiertävä jäähdytysneste lämmitetään latauksen yhteydessä käyttölämpötilaan. Akun eristys on tärkeä kylmässä, sillä se pitää akun lämpimänä. Lataus suoritetaan Type A -liittimellä. Pikalatausta varten on tasavirtaliitin. Avantin mukaan nestekennorakenne on turvallinen. Yksittäinen vahingoittunut elementti ei vahingoita muita. Kapasiteetiltään 13 kWh akku esitellään vähän myöhemmin. Akut valmistaa tytäryhtiö Avant Power. Kuva: Arto Turpeinen
Myös toinen kotimainen pienkuormainvalmistaja Norcar astui akkuaikaan. Suurin nostokorkeus 279 cm ja kaatokuorma kone suorassa 960 kiloa. Litiumakun kapasiteetti on 11,6 kWh. Suunta-antavaksi toiminta-ajaksi ilmoitetaan kahdeksan tuntia ja sisäänrakennetulla laturilla latausajaksi viisi tuntia. Lataus tapahtuu Type 2-liittimen kautta.
Myös toinen kotimainen pienkuormainvalmistaja Norcar astui akkuaikaan. Suurin nostokorkeus 279 cm ja kaatokuorma kone suorassa 960 kiloa. Litiumakun kapasiteetti on 11,6 kWh. Suunta-antavaksi toiminta-ajaksi ilmoitetaan kahdeksan tuntia ja sisäänrakennetulla laturilla latausajaksi viisi tuntia. Lataus tapahtuu Type 2-liittimen kautta.  Kuva: Arto Turpeinen
Perinteisemmän tekniikan uutuuksiin lukeutui Doosanin pyöräalustain DX100W, jonka työpaino on 11170 kiloa. Moottori on 75-kilowattinen Doosan D34. Ajonopeudeksi ilmoitetaan 37 km/h. Kone on vakiona nelipyöräohjattu. Kaksiosaisella pääpuomilla saavutetaan 782 cm ulottuvuus. Tehdasvarusteisiin kuuluvat mm. paripyörät ja 360 asteen kamerajärjestelmä
Perinteisemmän tekniikan uutuuksiin lukeutui Doosanin pyöräalustain DX100W, jonka työpaino on 11170 kiloa. Moottori on 75-kilowattinen Doosan D34. Ajonopeudeksi ilmoitetaan 37 km/h. Kone on vakiona nelipyöräohjattu. Kaksiosaisella pääpuomilla saavutetaan 782 cm ulottuvuus. Tehdasvarusteisiin kuuluvat mm. paripyörät ja 360 asteen kamerajärjestelmä Kuva: Arto Turpeinen
Komatsu esitteli sähkökäyttöisen WA Electric -pyöräkuormaajan prototyypin. Kone on suunniteltu ja rakennettu yhteistyössä Yhdysvaltalaisen Moog-yhtiön kanssa. Koneessa on sähköisen voimansiirron lisäksi myös sähköiset sylinterit. Koneessa on myös valmius automaattiseen käyttöön. Tehokkuus ja työmukavuus on yritysten mukaan omaa luokkaansa. Tarkempia tietoja koneesta  ei kuitenkaan ollut vielä saatavana.
Komatsu esitteli sähkökäyttöisen WA Electric -pyöräkuormaajan prototyypin. Kone on suunniteltu ja rakennettu yhteistyössä Yhdysvaltalaisen Moog-yhtiön kanssa. Koneessa on sähköisen voimansiirron lisäksi myös sähköiset sylinterit. Koneessa on myös valmius automaattiseen käyttöön. Tehokkuus ja työmukavuus on yritysten mukaan omaa luokkaansa. Tarkempia tietoja koneesta ei kuitenkaan ollut vielä saatavana.  Kuva: Arto Turpeinen
Yanmar sähköistää tuotelinjojaan. Pienen SV17-kaivinkoneen lisäksi julkaistiin V8e-pyöräkuormaajan prototyyppi. Työpaino on 4500 kiloa. Akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 40 kWh, mutta optiona on saatavana myös 53 kWh:n versio. Kuormaimen kerrotaan olevan erittäin potentiaalinen ja tehokas laite moniin eri työtehtäviin. Markkinoille tämä saapunee vuonna 2024.
Yanmar sähköistää tuotelinjojaan. Pienen SV17-kaivinkoneen lisäksi julkaistiin V8e-pyöräkuormaajan prototyyppi. Työpaino on 4500 kiloa. Akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 40 kWh, mutta optiona on saatavana myös 53 kWh:n versio. Kuormaimen kerrotaan olevan erittäin potentiaalinen ja tehokas laite moniin eri työtehtäviin. Markkinoille tämä saapunee vuonna 2024.  Kuva: Arto Turpeinen
Caterpillar täräytti esille sähkökoneita isolla kädellä. Niin sanottuun Z-linjaan kuuluu 25 tonnia painava Cat 320. Telasto on sähkötoiminen. Litiumakun kapasiteetti on 320 kWh. Toiminta-ajaksi raskaassa kaivutyössä kerrotaan 5–6 tuntia ja kevyessä tasauksessa 7–8 tuntia. 40,5 kilowatin laturilla akun tankkauksen kerrotaan kestävän kuusi tuntia ja tehokkaammalla 60,5 kW:n versiolla neljä tuntia. Kone on norjalaisen Pon Equipmentin rakentama.
Caterpillar täräytti esille sähkökoneita isolla kädellä. Niin sanottuun Z-linjaan kuuluu 25 tonnia painava Cat 320. Telasto on sähkötoiminen. Litiumakun kapasiteetti on 320 kWh. Toiminta-ajaksi raskaassa kaivutyössä kerrotaan 5–6 tuntia ja kevyessä tasauksessa 7–8 tuntia. 40,5 kilowatin laturilla akun tankkauksen kerrotaan kestävän kuusi tuntia ja tehokkaammalla 60,5 kW:n versiolla neljä tuntia. Kone on norjalaisen Pon Equipmentin rakentama.  Kuva: Arto Turpeinen
Liebherrit saa tilattua kattavasti tehdasvarusteltuina. Tämä pätee myös kallistuviin kauhanpyörittäjiin. Malleja on kaksi: 14–18 ja 18–24 tonnisiin. Rakenne on poikkeuksellinen, sillä kallistusylintereitä ei ole, mutta kallistuskulma on kuitenkin molempiin suuntiin 50 astetta. Toiminnot ovat hyvin suojassa. Painot ovat 470 ja 720 kiloa.
Liebherrit saa tilattua kattavasti tehdasvarusteltuina. Tämä pätee myös kallistuviin kauhanpyörittäjiin. Malleja on kaksi: 14–18 ja 18–24 tonnisiin. Rakenne on poikkeuksellinen, sillä kallistusylintereitä ei ole, mutta kallistuskulma on kuitenkin molempiin suuntiin 50 astetta. Toiminnot ovat hyvin suojassa. Painot ovat 470 ja 720 kiloa.  Kuva: Arto Turpeinen
Kallistuvat kauhanpyörittäjät ovat pitkään olleet pohjoismainen ilmiö myös valmistuksen osalta. Tällä kertaa esiteltiin myös korealainen versio merkiltään JK Total. Yritys olikin etsimässä yhteistyökumppaneita. Malleja on yhdeksän – ominaisuuksiin kuuluu myös lisälaitteille ns. OilQuick-toiminto. Ohjausjärjestelmä on omaa tuotantoa. Lisäksi saatavana on mm. pihdit ja monenlaisia työlaitteita.
Kallistuvat kauhanpyörittäjät ovat pitkään olleet pohjoismainen ilmiö myös valmistuksen osalta. Tällä kertaa esiteltiin myös korealainen versio merkiltään JK Total. Yritys olikin etsimässä yhteistyökumppaneita. Malleja on yhdeksän – ominaisuuksiin kuuluu myös lisälaitteille ns. OilQuick-toiminto. Ohjausjärjestelmä on omaa tuotantoa. Lisäksi saatavana on mm. pihdit ja monenlaisia työlaitteita.  Kuva: Arto Turpeinen
Myös Hitachi julkaisi useita sähkökäyttöisiä kaivinkoneita. Erityisen mielenkiintoinen 13,5 tonnisen tela-alustaisen prototyyppi, jonka mallimerkintä on painon mukaan ZX135 Electric. Akun kapasiteetti 198 kWh ja 800 V. Suorituskyvyn kerrotaan olevan jopa perinteistä mallia parempi, sillä vääntöä on enemmän. Tarkkaa aikataulua kaupallisen version saapumisesta ei vielä ole.
Myös Hitachi julkaisi useita sähkökäyttöisiä kaivinkoneita. Erityisen mielenkiintoinen 13,5 tonnisen tela-alustaisen prototyyppi, jonka mallimerkintä on painon mukaan ZX135 Electric. Akun kapasiteetti 198 kWh ja 800 V. Suorituskyvyn kerrotaan olevan jopa perinteistä mallia parempi, sillä vääntöä on enemmän. Tarkkaa aikataulua kaupallisen version saapumisesta ei vielä ole.  Kuva: Arto Turpeinen
Manitou ULM412 H -kurottajan omapaino on 2550 kg, mikä mahdollistaa sen kuljettamisen trailerilla laillisesti. Nostokorkeus on 4,3 m. Moottorin teho on 26 kW. Koneen vahvempi versio ULM415 H:n nostokyky on 1500 kg, mutta sen omapaino on 2700 kg. Voimansiirto on hydrostaattinen ja suurin ajonopeus 25 km/h.
Manitou ULM412 H -kurottajan omapaino on 2550 kg, mikä mahdollistaa sen kuljettamisen trailerilla laillisesti. Nostokorkeus on 4,3 m. Moottorin teho on 26 kW. Koneen vahvempi versio ULM415 H:n nostokyky on 1500 kg, mutta sen omapaino on 2700 kg. Voimansiirto on hydrostaattinen ja suurin ajonopeus 25 km/h. Kuva: Eemeli Linna
Stihl PS 3000 on kannettava akku, jolla pystyy korvaamaan 230 V:n jännitettä tuottavan aggregaatin. Akku painaa 19,8 kg ja sen kapasiteetti on 2074 Wh, mikä riittää noin 3 tunnin jatkuvaan työskentelyyn valovirtakäyttöisellä käsityökalulla, sen tehosta riippuen. Jatkuva tehontuotto on 3600 W. IP54-tasoinen suojaus selittää, miksi laitteessa ei ole USB-liitintä.
Stihl PS 3000 on kannettava akku, jolla pystyy korvaamaan 230 V:n jännitettä tuottavan aggregaatin. Akku painaa 19,8 kg ja sen kapasiteetti on 2074 Wh, mikä riittää noin 3 tunnin jatkuvaan työskentelyyn valovirtakäyttöisellä käsityökalulla, sen tehosta riippuen. Jatkuva tehontuotto on 3600 W. IP54-tasoinen suojaus selittää, miksi laitteessa ei ole USB-liitintä.  Kuva: Eemeli Linna
Kohlerin K-HEM 2504 hybridimoottorissa dieselin teho on 55,4 kW, jota voidaan ryydittää 48 V:n tai 96 V:n sähkömoottorilla. Sähkömoottorin tuoma lisätehopiikki kahdeksi minuutiksi on näin 20 tai 40 kW, ja jatkuvana tehona 16 tai 32 kW. Valmistaja pyrkii näin tarjoamaan samalla teknologialla hiukan erilaisia variaatioita konevalmistajien tarpeiden mukaisesti.
Kohlerin K-HEM 2504 hybridimoottorissa dieselin teho on 55,4 kW, jota voidaan ryydittää 48 V:n tai 96 V:n sähkömoottorilla. Sähkömoottorin tuoma lisätehopiikki kahdeksi minuutiksi on näin 20 tai 40 kW, ja jatkuvana tehona 16 tai 32 kW. Valmistaja pyrkii näin tarjoamaan samalla teknologialla hiukan erilaisia variaatioita konevalmistajien tarpeiden mukaisesti. Kuva: Eemeli Linna
Hyundai esitteli vetyä polttoaineena käyttävä polttokennokoneen. Mallimerkintä on HW155H ja työpaino noin 14 tonnia. Konetyypissä moottorin päästöinä syntyy ainoastaan vettä. Käytännössä vetyä polttamalla luodaan sähköä hydraulipumpun käyttämiseen. Lataaminen kestää noin 10 minuuttia.  Markkinoille kone saattaa saapua 3–4 vuoden kuluttua. Hyundain mukaan polttokennokoneet ovat tulevaisuudessa selvästi kustannustehokkain tapa luoda suurempia koneita.
Hyundai esitteli vetyä polttoaineena käyttävä polttokennokoneen. Mallimerkintä on HW155H ja työpaino noin 14 tonnia. Konetyypissä moottorin päästöinä syntyy ainoastaan vettä. Käytännössä vetyä polttamalla luodaan sähköä hydraulipumpun käyttämiseen. Lataaminen kestää noin 10 minuuttia. Markkinoille kone saattaa saapua 3–4 vuoden kuluttua. Hyundain mukaan polttokennokoneet ovat tulevaisuudessa selvästi kustannustehokkain tapa luoda suurempia koneita.  Kuva: Arto Turpeinen
Liebherr uudistaa pyöräkuormaimiaan kahdeksanteen sukupolven. L504 Compact on 4600 kilon painollaan 34 kilowattisella moottorillaan mallisarjan pienin. Uudistuksiin kuuluu laajemman lasipinta-alan myötä parempi näkyvyys niin eteen kuin taaksepäin.  Puomisto on Z-mallia, mikä lupailee hyviä kauhan murtovoimia. Kaikissa uusissa malleissa akselistoa on vahvistettu. Samalla myös hallintalaitteita on selkeytetty.
Liebherr uudistaa pyöräkuormaimiaan kahdeksanteen sukupolven. L504 Compact on 4600 kilon painollaan 34 kilowattisella moottorillaan mallisarjan pienin. Uudistuksiin kuuluu laajemman lasipinta-alan myötä parempi näkyvyys niin eteen kuin taaksepäin. Puomisto on Z-mallia, mikä lupailee hyviä kauhan murtovoimia. Kaikissa uusissa malleissa akselistoa on vahvistettu. Samalla myös hallintalaitteita on selkeytetty.  Kuva: Arto Turpeinen