Sisun selviytymisstrategia

Sisuilla työskennelleet ovat tottuneet arvostamaan niissä tiettyjä ominaisuuksia. Yhdeksi tärkeimmistä on muodostunut Sisun käyttämä suorahampainen ja synkronoimaton Fuller-vaihteisto. Myös voimakas ja lujatekoinen nostoteli on nauttinut lähes legendaarista mainetta kuorma-autoilijoiden keskuudessa. Kuvan SR-mallia valmistettiin vuodesta 1980 alkaen. Se oli aikanaan hyvin suosittu auto maansiirto- ja sorakuljetuksissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Aikoinaan Sisun olemassaolo yrityksenä perustui kolmeen tuoteryhmään, jotka olivat siviilipuolen kuorma-autot, sotilasajoneuvot ja näiden lisäksi terminaalitraktorit. Vaikka talouden suhdanteet ajoittain pysäyttivät yksityisten yritysten autoinvestoinnit, oli kahdella jäljellä olevalla sektorilla vielä mahdollisuus paikata liikevaihdon pudotus, varsinkin, kun valtiovalta ymmärsi ajoittaa kalustohankintojaan suhdanteiden aallonpohjiin.

Sisu alkoi yrityksenä pienentyä sen jälkeen, kun valtio luopui Sisun omistuksesta 1997. Yhtiöstä irrotettiin akseleiden valmistus erilliseksi yhtiöksi ja se myytiin pääomasijoittajille 1999. Sisun Vetomestari-terminaalitraktoreiden tuotanto liitettiin osaksi ruotsalaista Kalmaria Sisun ollessa Partekin omistuksessa. Jopa Karjaan tehtaan tuotanto ehdittiin ulkoistaa konepajayhtiö Komas Oy:lle ennen Sisun siirtymistä yksityiseen omistukseen vuonna 2010.

Sisu on parin viime vuoden aikana ottanut hoitaakseen aiemmin ulkoistamansa toiminnot kuten myynnin ja markkinoinnin. Autojen tuotanto ostettiin takaisin Komasilta 2012. Korjauspalvelut hoidetaan nykyisin yhteistyökumppaneiden avulla, joista tärkeimmät ovat Veho Hyötyajoneuvot, Raskone ja E. Hartikainen Oy.

Menneinä vuosina jopa puolet tuotannosta suuntautui maanpuolustussektorille. Tänä päivänä tilanne on toinen ja Sisu on huomattavasti hankalampien haasteiden edessä. Eräänä ratkaisuna tähän Sisu on lähtenyt etsimään uusia liiketoimintoja kotimaahan ja lähialueille suuntautuneen kuorma-autovalmistuksen rinnalle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jokapyörävetoisten sotilastasajoneuvojen pohjalta suunniteltuja öljyn- ja kaasunporauskäyttöön soveltuvia erikoisajoneuvoja on markkinoitu useisiin maihin. Kaksi ensimmäistä 10X10 öljykenttäajoneuvon alustaa lähti tämän vuoden syksyllä Romaniaan ja sarjavalmistukseen päästään mahdollisesti ensi vuonna.

Jatkossa on tarkoitus viedä ulkomaille valmiiden autojen ohella myös tietoa ja osaamista autojen valmistuksesta ja suunnittelusta. Ensimmäinen isompi tämän toimialan kauppa tehtiin kiinalaisen autonvalmistajan kanssa. Serbiasta Sisu on ostamassa kokonaista kuorma-autotehdasta ilmeisenä pyrkimyksenä saada tukeva jalansija tulevan EU-maan kuljetusvälineteollisuudessa.

Siviilikuorma-autojen tuotesortimenttia on hiljan laajennettu siten, että tarjolla on kuusi valmiiksi tehdasvarusteltua käyttötarkoituksen mukaan nimettyä mallia. Nämä ovat kaikki raskaita moniakselisia autoja. Kilpailu tehdasvalmiiden kuorma-autojen markkinoista on kuitenkin kiristynyt, sillä eräät muutkin valmistajat ovat ottaneet askeleen samaan suuntaan ja esitelleet omia tehdasvarusteltuja autojaan.

Sisu saattaa tuoda vielä uusiakin tehdasvarusteltuja malleja raskaaseen luokkaan. Varmaa taitaa olla kuitenkin se, että Sisu jättää rankasti kilpaillut suurten volyymien tuotteet isompien valmistajien asiaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jussi Laukkanen

Avaa artikkelin PDF