Weteraani

BelAZ-louhosauto esittelyssä – Žodinolaista raskasmetallia

Louhosautot ovat raakoja koneita. Suurimpien mallien lavoille saatetaan kerralla tipauttaa jopa 40 tonnin kauhallinen kivimursketta, työtunteja voi tulla vuodessa yli 8000, niinpä autot on tehtävä rautaa säästämättä. Suurimpia valmistajia ovat amerikkalaiset Terex ja Caterpillar, japanilaiset Hitachi ja Komatsu sekä saksalainen Liebherr ja valkovenäläinen BelAZ. Viimemainittu on valmistajista tuntemattomin, muttei vähäisin: maailman louhosautomarkkinoista sillä on suunnilleen kolmanneksen siivu, IVY-maissa BelAZ:in osuus on vahvoista läntisistä kilpailijoista huolimatta 96 %.
Belazin ykköskoneita ovat avolouhoksille tarkoitetut suuret dumpperit, joita tehdään 23-320 tonnin kantavuuksilla. Muita tuotteita ovat kaivosdumpperit, pyöräkuormaajat, kaavinvaunut, vetoautot, suuret kuljetusalustat ja betoniautot.

BelAZ:in historia alkaa vuodesta 1946, jolloin tehtiin päätös turvekonetehtaan rakentamisesta Žodinon kaupunkiin n. 60 km Minskistä itään. Laajempi tuotanto alkoi viisi vuotta myöhemmin, tehtaan nimi oli tuolloin Dormaš, mikä oli lyhenne sanoista doroga mašina (tiekone). Turvekoneiden lisäksi tehtiin lumiauroja, ojakairoja, jyrsimiä ja kaikenlaisia tienpitovälineitä. Raskaat maansiirtoautot tulivat kuvioihin v. 1954, ensimmäinen varsinainen kaivosajoneuvo oli MAZ-kuorma-autosta vahvisteltu malli 525, kantavuudeltaan 25 tonnia. Samassa yhteydessä MAZ:in Minskissä sijaitsevilta tehtailta siirtyi 100 insinööriä Žodinoon suunnittelemaan entistä suurempia maansiirtoautoja. Muutamaa vuotta myöhemmin Dormaš-tehtaan nimeksi vaihtui Belorusskij Avtomobilnyj Zavod (Valkovenäläinen Autotehdas), mistä käytettiin lyhennettä BelAZ. Ensimmäinen omalla merkillä tehty varsinainen louhosauto valmistui 60-luvun alussa, vuosikymmenen lopulla koottiin jo kantavuudeltaan 75 tonnin autoja.

Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Katso tilausvaihtoehdot
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Katso tilausvaihtoehdot
Lue lisää