Weteraani

Stalinalla ja Kempsulla päin kinoksia ja kelirikkoa – Husson Pekan pitkä TVH-pesti

Suomessa on nykyään hyväkuntoinen ja kattava tieverkosto, pahankin lumipyryn jälkeen kaikki reitit ovat liikennöitävässä kunnossa muutaman tunnin sisällä. Yleisönosastokirjoituksista ja muista kansan syvistä riveistä lähteneistä vuodatuksista voisi päätellä päinvastaista, auraukset, hiekoitukset, suolaukset ja lanaukset ovat mielipidepalstojen kestosuosikkeja. 60 vuotta sitten saattoi joku tieosuus olla riittämättömän kaluston takia päiväkausia poikki, mutta valittaminen oli harvinaista. Seuraavassa suonenjokelainen TVH-veteraani Pekka Husso muistelee silloisia olosuhteita.
Pekka Husso lähdössä lanaamaan keväällä 1945. Uutena v.1939 ostettu kumipyöräinen Fordson N tarvitsi lanan vedossa runsaasti lisäpainoja. Pitoa alkoi löytyä, kun liki 300-kiloiseen valuvanteeseen pultattiin betonikiekot, mutta runsaasta painotuksesta huolimatta Fordson saattoi jyrkässä ylämäessä pistää tanssiksi. Suuri 200-litrainen polttoainesäiliö oli tarpeen useita päiviä kestäneillä keikoilla.

Suonenjoen tiemestaripiriä vaivasi sota-aikaan paha miehistö- ja kalustopula. Tilanne oli sama joka puolella Suomea, sillä miehiä, autoja ja koneita tarvittiin rintamalla ja huoltotehtävissä. TVH yritti helpottaa tilannetta kouluttamalla kuljettajia omiin tarpeisiinsa, kortin pystyi tuolloin saamaan jo 17-vuotiaana.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää

Ajettavuus

Ajoneuvot KV 10/2014 26.06.2014 Tilaajalle