Weteraani
Nuffield 4DM Universal Four 4-v

Nuffield 4DM Universal Four 4-v -traktori: Nelikko-nelonen

Rautapyörätraktoreiden ote oli pitävä, mutta kaikilla pyörillään vetäneitäkin tehtiin hyvin varhain. Suomen ensimmäinen traktori Saunderson A (1908) veti kaikilla kolmella pyörällään. 1920-luvulla saataville tulleet italialainen Pavesi ja amerikkalainen Fitch olivat jo täysverisiä 4-vetoja.
Kimmo Kotta
Nuffield 4DM Universal Four 4-v -tarktoria valmistettiin vuosina 1957–61 Birminghamissa, Englannissa, 4-vedon osat Moncalierissa, Italiassa ja 4-vedon asennus tapahtui Tapanilassa, Helsingissä.

Kuorma- ja henkilöautoissa neliveto oli paljon yleisempi, mutta laajemmin tunnetuksi systeemi tuli vasta toisen maailmansodan aikaan. Johtavia merkkejä olivat amerikkalaiset Jeep, Dodge WC ja GMC 352/353, joita tuotiin valtavat määrät liittoutuneiden Euroopan joukoille. Sodan päätyttyä amerikkalaisilla ei ollut tarvetta niin suurelle maastoautomäärälle, joten ne myytiin varaosineen täkäläisille asiakkaille. Ehjille autoille löytyi ostajat helposti, eivätkä romutkaan vanhenneet varastoissa. Halutuimpiin osiin kuuluivat GMC:n, eli Kempsujen etuakselit, joista kiinnostuivat etenkin italialaiset traktorikauppiaat Sion Segre-Amar ja Vittorio Cantatore. Segre-Amar asensi niitä enimmäkseen Fordson Majoreihin, Cantatoren erikoistuessa Nuffieldiin.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi