Weteraani
County 654

Kunnostusvuorossa County 654 -traktori, osa 2 — moottori palasiksi

Traktoriomaisuus kasvoi hyvinkin yllättäen 52-vuotiaalla County 654-mallilla, joka pitäisi saada kesäksi mahdollisimman koppavaan alkuperäiskuntoon. Muutamat viat olivat tiedossa jo kaupantekohetkellä, eikä uusia huolestumisen aiheita ole ilmaantunut. Countyn omintakeisesta rakenteesta johtuen palastelu on ollut normaalia 5000-Fordia työläämpää.
Kimmo Kotta
Keväällä 1967 työuransa aloittanut County 654 pitäisi saada suurin piirtein alkuperäiseen kuntoon. Ulkonäön puolesta se onnistuu melko helposti, mutta moottori ja ohjauslaitteisto tarvitsevat täysremontin. Peruskoneena olevaan 5000-Fordiin löytyy osia hyvin helposti, mutta varsinaiset County-palikat ovat harvinaisempaa kampetta. Näillä näkymin niitä ei onneksi tarvita.

Kunnostettavaksi hankitun County 654:n palanut kannentiiviste, huomattavan väljä moottori, takakiinnikkeistään murtunut ohjaussimpukka, männänvarrestaan vääntynyt ja vuotava tehostin, pitämätön käsijarru sekä sileät renkaat olivat jo ostohetkellä tiedossa olleita vikoja. Perusteellisemmassa tarkastuksessa luettelo ei ole juurikaan kasvanut – ja mikä parasta, yhtään vakavampaa vaivaa ei ole löytynyt. Sellaiseksi voitaisiin laskea nelivedon voimansiirtoon liittyvät vauriot tai puutteet, varaosien saanti kun olisi huomattavan hankalaa, vaikkakaan ei mahdotonta.

Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90 €/kk
Aiheeseen liittyvät artikkelit