Weteraani
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Entisajan yksinkertaista tekniikkaa: Turbolla tehoja

Viimeisen 30 vuoden aikana turbosta on tullut samanlainen vakiovaruste kuin nelivedosta. Ensimmäisillä turboilla tavoiteltiin pelkästään isompia tehoja, myöhemmin nähtiin etuja myös paremmassa polttoainetaloudessa.
Kimmo Kotta
Allis-Chalmers D19 (1962–64) oli ensimmäinen turbollinen pyörätraktori. Alkuaan päälle 50-hevosvoimaisesta 4,3 litran kuutosdieselistä saatiin turbolla ulos reilut 15 hv lisätehoa, mutta ylimääräinen voima alkoi tuntua vasta jossain 2 000 kierroksen kohdalla. Turbo-Allis oli toimiva ja kestävä, mutta moniin hienouksiin tottuneet amerikkalaisfarmaritkaan eivät olleet vielä valmiita turbokauteen. Samantehoisella ahtamattomalla bensakuutosella varustettua mallia myytiin 25 % enemmän. Ensimmäisen turbomallin menekki jäi 3 000 traktoriin.

Iskutilavuuden tai kierrosluvun nostaminen olivat vielä 1960-luvulla lähes ainoita keinoja traktoreiden tehojen lisäämiseen. Sylinterikannen ja polttoainelaitteiden pikkuparannuksillakin voitiin taikoa jokunen lisähevosvoima. Traktoritehtaiden insinöörit olivat jo 1950-luvulla tietoisia vuosisadan alussa tehdystä keksinnöstä – turboahtimesta – mutta se oli vielä liian iso ja kallis varuste.

Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta?
Aktivoi tunnuksesi
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk
Vai oletko jo tilaaja, mutta et ole aktivoinut lukuoikeutta?
Aktivoi lukuoikeus
Aiheeseen liittyvät artikkelit