Weteraani
Dieselhouse

B&W-tehtaiden tuotteisiin ja telakkateollisuuteen keskittynyt museo Dieselhouse kertoo tarinaa dieselmoottorin historiasta — näyttelyn helmi on 22 500 hv:n jättimoottori WD-150

Tanskalaisen Burmeister & Wain -yhtymän konepajalla valmistui 85 vuotta sitten moottori, joka oli maailman suurin ja tehokkain aina 1960-luvun alkupuolelle asti. Jättimoottorin ympärille on koottu B&W-tehtaiden tuotteisiin ja telakkateollisuuteen keskittynyt museo Dieselhouse, jossa esitellään monien moottorien ohella muun muassa maailman ensimmäisen dieselkäyttöisen valtamerialus M/S Selandian historiaa.
Kimmo Kotta
Tanskalaisen Burmeister & Wain -yhtymän vuonna 1933 valmistunut 8-sylinterinen DM884 WD-150 oli 30 vuoden ajan maailman suurin ja tehokkain moottori. Sen teho 115 minuuttikier- roksella on 22 500 hv, polttoainetta palaa tunnissa 2 900 kiloa. Moottori on tyypiltään 2-toiminen 2-tahtidiesel, eli polttoainetta ruiskutetaan vuorotellen männän ylä- ja alapuolelle. Koneen toimintaperiaate selviää tästä vanhasta halkileikkauskuvasta. Moottori on tehty sähköntuotantoa varten, 140 tonnia painavan kampiakselin päässä on 15 000 kilowatin ASEA- generaattori.

Voimayhtiö H.C.Ørstedværket varmisti 1930-luvun alussa Kööpenhaminan sähkönsaantia kulutushuippujen ajaksi tilaamalla paikalliselta Burmeister & Wainin konepajalta dieselmoottorin, jolla vajetta saataisiin paikattua 15 000 kilowatin edestä. B&W oli alun perin laivateollisuuteen erikoistunut yritys, joka sai itseltään Rudolf Dieseliltä yksinoikeudet dieselmoottoreiden tuotantoon Tanskassa. Maailman ensimmäinen dieselkäyttöinen valtamerialus M/S Selandia laskettiin vesille yhtymän telakalta vuonna 1912. Selandia seilasi viimeiset kaksi vuottaan Suomen lipun alla nimellä Tornator, mutta sen tarina päättyi Japanin rannikolla tapahtuneeseen karilleajoon tammikuussa 1942. Burmeister & Wainilla on toinenkin Suomi-yhteys, Valmetin Linnavuoren tehdas teki lisenssillä B&W-laivadieseleitä 1980-luvulle asti.

Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta?
Aktivoi tunnuksesi
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk
Vai oletko jo tilaaja, mutta et ole aktivoinut lukuoikeutta?
Aktivoi lukuoikeus
Liittyvät artikkelit