Weteraani
Famo Ackerradschlepper XL

Famo Ackerradschlepper XL -traktori: Menestystahtia

Saksalaiset pyörätraktorit alkoivat 1930-luvulla kestää vertailua amerikkalaisiin kilpailijoihin, telakoneet olivat olleet hyviä jo pitkän aikaa. Amerikassa vasta tutustuttiin dieseliin, mutta Saksassa oli jo monta merkkiä, joita tehtiin pelkästään dieseleinä. Ulkonäkökilpailussa eivät saksalaiset pärjäilleet, mutta tekniikka oli vähintään samaa tasoa, samoin varustelu.
Kimmo Kotta
Famo Ackerradschlepper XL 1938–44, Breslau, Saksa.

Tuon ajan johtavia saksalaismerkkejä olivat 2-tahtinen kuulapää Lanz Bulldog, sekä 4-tahtidieselit Hanomag ja Deutz. Vuosikymmenen lopulla Lanzia tehtiin kuudessa teholuokassa, Hanomagia kahdessa ja Deutzia kolmessa. Jokaisella oli tarjolla vähintään yksi yli 40-hevosvoimainen traktori. Tähän järeimpään luokkaan saatiin noihin aikoihin upouusi lisä, kun Fahrzeug- und Motorenwerke GmbH aloitti telatraktorista muunnellun pyörämallin tuottamisen.

Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta?
Aktivoi tunnuksesi
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk
Vai oletko jo tilaaja, mutta et ole aktivoinut lukuoikeutta?
Aktivoi lukuoikeus
Liittyvät artikkelit