Weteraani
Famo Ackerradschlepper XL

Famo Ackerradschlepper XL -traktori: Menestystahtia

Saksalaiset pyörätraktorit alkoivat 1930-luvulla kestää vertailua amerikkalaisiin kilpailijoihin, telakoneet olivat olleet hyviä jo pitkän aikaa. Amerikassa vasta tutustuttiin dieseliin, mutta Saksassa oli jo monta merkkiä, joita tehtiin pelkästään dieseleinä. Ulkonäkökilpailussa eivät saksalaiset pärjäilleet, mutta tekniikka oli vähintään samaa tasoa, samoin varustelu.
Kimmo Kotta
Famo Ackerradschlepper XL 1938–44, Breslau, Saksa.

Tuon ajan johtavia saksalaismerkkejä olivat 2-tahtinen kuulapää Lanz Bulldog, sekä 4-tahtidieselit Hanomag ja Deutz. Vuosikymmenen lopulla Lanzia tehtiin kuudessa teholuokassa, Hanomagia kahdessa ja Deutzia kolmessa. Jokaisella oli tarjolla vähintään yksi yli 40-hevosvoimainen traktori. Tähän järeimpään luokkaan saatiin noihin aikoihin upouusi lisä, kun Fahrzeug- und Motorenwerke GmbH aloitti telatraktorista muunnellun pyörämallin tuottamisen.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää