Weteraani

Mullistava Lanz Landbaumotor - Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Muokkaustöihin tuli uudenlaista otetta 1700-luvun puolivälin jälkeen yleistyneiden rauta-aurojen, -äkeiden ja -harojen myötä. Traktorit tulivat kuvioihin reilut 150 vuotta myöhemmin ja työkoneisiin voitiin lisätä reilusti leveyttä, mutta kyntämisen jälkeen tarvittiin edelleen pari kolme muokkauskertaa. Unkarilainen Karol Köszegi kehitti jo vuonna 1905 peltojyrsimen, jonka uskottiin tekevän auroista ja äkeistä museoesineitä.
Vuosina 1912–26 tehty Lanz Landbaumotor oli jyhkeä kone. Suomallin 2-metriset takapyörät olivat 1,3 metriä leveät, etupyörien mitat olivat 80 cm x 100 cm. Traktori painoi täydessä varustuksessaan 6 tonnia. 16-litrainen nelosmoottori kehitti 800 kierroksella 80 hv, kolmella vaihteella päästiin 2,2–5 km/h.

Ensimmäisen konevoimaisen jyrsimen patentin sai edinburghilainen James Usher vuonna 1849. Höyrykäyttöiset koneet olivat kömpelöitä ja raskaita, esimerkiksi unkarilaisen András Mechwartin jyrsin painoi 20 tonnia, mikä oli liikaa kovapohjaisillekin maille, työleveyttä kun oli vain 150 cm.

Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90 €/kk
Aiheeseen liittyvät artikkelit