Weteraani

Mullistava Lanz Landbaumotor - Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Muokkaustöihin tuli uudenlaista otetta 1700-luvun puolivälin jälkeen yleistyneiden rauta-aurojen, -äkeiden ja -harojen myötä. Traktorit tulivat kuvioihin reilut 150 vuotta myöhemmin ja työkoneisiin voitiin lisätä reilusti leveyttä, mutta kyntämisen jälkeen tarvittiin edelleen pari kolme muokkauskertaa. Unkarilainen Karol Köszegi kehitti jo vuonna 1905 peltojyrsimen, jonka uskottiin tekevän auroista ja äkeistä museoesineitä.
Vuosina 1912–26 tehty Lanz Landbaumotor oli jyhkeä kone. Suomallin 2-metriset takapyörät olivat 1,3 metriä leveät, etupyörien mitat olivat 80 cm x 100 cm. Traktori painoi täydessä varustuksessaan 6 tonnia. 16-litrainen nelosmoottori kehitti 800 kierroksella 80 hv, kolmella vaihteella päästiin 2,2–5 km/h.

Ensimmäisen konevoimaisen jyrsimen patentin sai edinburghilainen James Usher vuonna 1849. Höyrykäyttöiset koneet olivat kömpelöitä ja raskaita, esimerkiksi unkarilaisen András Mechwartin jyrsin painoi 20 tonnia, mikä oli liikaa kovapohjaisillekin maille, työleveyttä kun oli vain 150 cm.

Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta?
Aktivoi tunnuksesi
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk
Vai oletko jo tilaaja, mutta et ole aktivoinut lukuoikeutta?
Aktivoi lukuoikeus
Aiheeseen liittyvät artikkelit