Weteraani
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Kumipyörillä uusille urille

Traktoriin on tullut jokaisella vuosikymmenellä jotakin uutta, joka on edesauttanut sen kehitystä alkeellisesta muokkauskoneiden vetäjästä monipuoliseksi työkoneeksi. Eräs merkittävimmistä uutuuksista oli 1930-luvun alussa käyttöön otetut matalapaineiset kumirenkaat.
Umpikumirenkailla rautapyörätraktorista saatiin tieliikennekelpoinen, mutta pitoa riitti vain kovalla alustalla ja kuivissa olosuhteissa. Umpikumipyörät otettiin käyttöön maantielokomobiileissä jo 1870-luvulla, kaupunki- ja maantiekuljetuksiin valjastetuissa traktoreissa niitä alettiin hyödyntää ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Kuvassa Massey-Harriksen edeltäjä Wallis 12–20 vuodelta 1928.

Kumipuun maitiaisnesteestä saostettua raakakumia, eli kautsua, on tehty vuosituhansien ajan. Lämpimässä elastinen, mutta kylmässä hauras raakakumi muuttuu hapen vaikutuksesta nopeasti hajoavaksi mössöksi, joten sen käyttö oli rajallista. Tilanne korjaantui vuonna 1844, jolloin amerikkalainen Charles Goodyear ja englantilainen Thomas Hancock patentoivat vulkanoinnin, jolla kautsusta saatiin rikin ja lämmön avulla kovempaa ja kestävämpää.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit