Weteraani
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Lukolla ylös ojasta ja allikosta - Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Tasauspyörästönlukosta tuli 1950-luvun lopulla välttämätön varuste ainakin myyntimiesten mielestä. Siitä oli apua metsätöissä ja pehmeillä pelloilla, mutta sillä aiheutettiin myös monta remonttia. Nelivetojen yleistyttyä lukot eivät olleet enää yhtä tärkeässä roolissa, mutta tiukimmissa paikoissa niitä tarvitaan vieläkin.
Tasauspyörästönlukkoa mainostettiin 1950-luvulla uutuutena, mutta moottoriauroissa sitä käytettiin jo 40 vuotta aiemmin. Moni moottoriaura veti vain vakopyörällä ja tarvittaessa vasenkin takapyörä voitiin kytkeä vetäväksi navassa olleella tappilukituksella. Ruotsalaisessa Avancessa vuodelta 1913 oli jo oikea tasauspyörästö lukkoineen.

Tasauspyörästö on hyvin vanha keksintö, mutta alussa sitä käytettiin hyvinkin erikoiseen tarkoitukseen, suunnistukseen. Kiinalaiset tekivät jo ennen ajanlaskumme alkua 2-pyöräisiä vaunuja, joissa oli aina etelään päin osoittava viitta. Viisari pysyi suunnassaan tasauspyörästöä muistuttavan tekniikan avulla. Pariin tuhanteen vuoteen tuolle etevälle tekniikalle ei keksitty muuta käyttöä. Vuonna 1720 Joseph Williamson sovelsi sitä kellon koneistoon, mutta nykyisessä tarkoituksessa sitä alettiin hyödyntää kunnolla vasta vuonna 1874, jolloin Aveling & Porter-nosturilokomobiilin taka-akselistoon lisättiin tasauspyörästö.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Kaikkien 31.12.2019 mennessä kirjautuneiden kesken arvotaan kymmenen Lukijan idea -kirjaa (arvo 15 €).
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi