Weteraani
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Välitystä vähennyspyörästöllä - Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Voiman siirtämisessä nopea liike rasittaa rakenteita vähemmän kuin hidas. Tämän oivalsivat jo ensimmäiset traktoreiden suunnittelijat kehittämällä tasauspyörästön ja vetopyörien väliin vähennyspyörästöt.
Avonainen hammaspyörävälitys tai ketjuveto olivat yleisiä toisiovoimansiirtoja ensimmäisissä traktoreissa. Hart-Parr 40 -preeriavetäjä on ratasvetoinen, International Titan 10-20 puolestaan liikkuu rullaketjujen avulla. Avonaisista voimansiirroista luovuttiin viimeistään 30-luvulla, mutta menetelmiä ei unohdettu. Samanlaista Hart-Parrin hammaspyöräsysteemiä, mutta suljettuna, on käytetty monessa puimurissa. Vanhoissa Massey-Harris-puimureissa oli puolestaan ketjuveto – ja aivan yhtä avonaisena kuin Titanissa.

Suurin osa ensimmäisistä traktoreista oli preeriavetäjiä, joissa oli hyvin hidaskierroksiset moottorit, tyypillinen huippukierrosluku oli 500 rpm. Kytkinakseli pyöri verkkaisesti, ja kun avonaisessa vaihteistossa oli tilaa isoillekin rattaille, saatiin nopeus riittävän pieneksi. Hevosen kyntönopeus oli virallisesti 3,6 km/h ja sama vauhti katsottiin sopivaksi traktorillekin. Oikein suuressa preeriakoneessa oli 60 hevosvoimaa, mikä ei kuulosta paljolle, mutta jopa 40-litraisissa moottoreissa oli valtavasti vääntöä.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit