Weteraani

Vesi pois pellolta - Mörkö-vinssi veti oja-auraa

Ojan vedon tekniikoille oli kysyntää, kun Suomen peltoja sotien jälkeen laitettiin vauhdilla kuntoon.
Kurpan Konepajan Mörkö vinssi–aura yhdistelmä työssä joskus 1960-luvulla. Ojaveto on juuri saatu valmiiksi ja aura nostettu kuljetusasentoon. Erkki Hirvelä koneen takana ja Erik Niemi selin. Mörkössä oli nimensä mukaisesti Majorin vaihdelaatikko, jarrut ja takasilta. Vinssausmekaniikka ja muut olivat uusvalmistetta. Huomaa auran edessä oleva jalas, jolla säädettiin työsyvyys.

Jälleenrakennuksen vuosina oli suuri tarve tehostaa peltojen peruskunnostusta. Niin valta- kuin pienempienkin sarkaojien kunnostusrästejä riitti. Lisäksi ojat saattoivat olla lapiokaivun jäljiltä mataliakin. Yleistyvä salaojitus vaati myös syvempää valtaojastoa.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi