Weteraani

Pitkärunkoinen Leyland 285 -traktori tarjosi skottilaista kuutosvoimaa ja liikkui vakaasti – heikoin lenkki oli vanhanaikainen ja alimittainen vaihteisto

Morris Motors Ltd ja sittemmin British Motor Corporation teki 1940-luvun lopulta lähtien loistokasta uraa vankkarakenteisten Nuffield-traktoreiden valmistajana. BMC:n ja Leylandin fuusioiduttua v.1968 traktoreiden 20 vuotta vanha perusrakenne säilyi jokseenkin samana, näkyvin muutos oli uusi merkki ja sininen väri.
Kimmo Kotta

Muutamat pikkupajat olivat vaihtaneet Nuffieldin nelosmoottorin tilalle BMC:n 5,1- tai 5,7-litraisia kuutosia, mikä oli suunnilleen yhtä helppoa kuin Traderin moottorin sovittaminen Majoriin. Tehtaalla 6-sylinteristä Nuffieldia ei kuitenkaan rakennettu mahdollisia kokeilukoneita enempää.

Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Katso tilausvaihtoehdot
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Katso tilausvaihtoehdot
Lue lisää