Vintage Rusty Cafe tarjoaa korjaamotekniikkaa ja tuoreita munkkeja

Valtatie 24:n varren teollisuushallissa äiti ja poika harjoittavat liiketoimintaa toistensa seinänaapureina. Vintage Rusty Cafen puolella palvellaan kahvila-asiakkaita nostalgisissa tunnelmissa, Capitains Fixin tiloissa pitää majaa ajoneuvokorjaamoiden laiteasennuksiin erikoistunut yritys.
Gulfin käsikäyttöinen polttoainepumppu 1930–1940 luvuilta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Moottorianalysaattorin näyttö, josta katseltiin testituloksia viimeksi 1960-luvulla.
Moottorianalysaattorin näyttö, josta katseltiin testituloksia viimeksi 1960-luvulla. Kuva: Marko Taavila
Timo Paavola (oik.) auttelee yleismiehenä poikaansa Jesseä ja vaimoaan Anu Laaksoa heidän yrityksissään.
Timo Paavola (oik.) auttelee yleismiehenä poikaansa Jesseä ja vaimoaan Anu Laaksoa heidän yrityksissään. Kuva: Marko Taavila
Kahvilan lukulehtivalikoiman autenttisia helmiä.
Kahvilan lukulehtivalikoiman autenttisia helmiä. Kuva: Marko Taavila
Fordin stroboskooppi 1940-luvulta. Laitetta käytettiin moottoreiden sytytysjärjestelmien mittaamisessa ja ajoituksen säätämisessä.
Fordin stroboskooppi 1940-luvulta. Laitetta käytettiin moottoreiden sytytysjärjestelmien mittaamisessa ja ajoituksen säätämisessä. Kuva: Marko Taavila
Markka-ajan polttoainemittarit koristavat kahvilan etupihaa ja rajaavat terassia.
Markka-ajan polttoainemittarit koristavat kahvilan etupihaa ja rajaavat terassia. Kuva: Marko Taavila
Potkurin mekaanisella peruutuskääntötoiminnolla varustettu Archimedes-perämoottori 1910-luvun alkupuolelta.
Potkurin mekaanisella peruutuskääntötoiminnolla varustettu Archimedes-perämoottori 1910-luvun alkupuolelta. Kuva: Marko Taavila
Voimanulosottotekniikkaa ennen hydrauliikan yleistymistä.
Voimanulosottotekniikkaa ennen hydrauliikan yleistymistä. Kuva: Marko Taavila
Wc-tiloihin on tuunattu käsienpesuallas tankkauspistoolista ja öljytynnyristä.
Wc-tiloihin on tuunattu käsienpesuallas tankkauspistoolista ja öljytynnyristä. Kuva: Marko Taavila
Legendaarisen helsinkiläisravintola Baker`sin entinen leipomoauto ja hinausauto New Yorkin osavaltiosta.
Legendaarisen helsinkiläisravintola Baker`sin entinen leipomoauto ja hinausauto New Yorkin osavaltiosta. Kuva: Marko Taavila
Traktorin voitelutaulukko vuodelta 1957 alapuolellaan sytytystulppien testauslaite.
Traktorin voitelutaulukko vuodelta 1957 alapuolellaan sytytystulppien testauslaite. Kuva: Marko Taavila
Hyllyistä löytyy voiteluaineiden metallisia purkkeja ja kanistereita ennen nykyistä muovin valtakautta.
Hyllyistä löytyy voiteluaineiden metallisia purkkeja ja kanistereita ennen nykyistä muovin valtakautta. Kuva: Marko Taavila
MB Tracin hinauksessa on Ruotsin armeijan entinen kirurgivaunu, joka on uusiokalustettu liikkuvaksi kahviokioskiksi.
MB Tracin hinauksessa on Ruotsin armeijan entinen kirurgivaunu, joka on uusiokalustettu liikkuvaksi kahviokioskiksi. Kuva: Marko Taavila
Rahtilavalla varustettu vuosimallin 1972 Mercedes-Benz LP.
Rahtilavalla varustettu vuosimallin 1972 Mercedes-Benz LP. Kuva: Marko Taavila

Asikkalan Vääksyssä sijaitsevat toimitilat ovat olleet yrittäjäperheen hallussa toistakymmentä vuotta. Timo Paavola vuokrasi ne alkujaan veneiden korjaamista ja talvisäilytystä varten. Ostettuaan kiinteistön hän halusi asiakkailleen kahvilan, ja sai puolisonsa Anu Laakson innostumaan ideastaan.

”Isän yritys Rantarosvo siirtyi nimiini kuusi vuotta sitten. Luovuin vähitellen venehommista niiden sesonkiluonteisuuden ja koventuneen paikallisen kilpailutilanteen takia. Vaihdoin toimenkuvan korjaamolaitteiden asennuksiin 2018”, selvittää pariskunnan poika Jesse Paavola.

Vuotta aiemmin perustettu Vintage Rusty Cafe jatkoi toimintaansa ja sen asiakaskunta laajentui nopeasti veteraaniajoneuvoharrastajiin ja muihin, joita vanha tekniikka ja käyttöesineistö kiinnostavat. Kävijöitä houkuttelee mennyttä aikaa henkivä sisustus ja aidot vanhanajan tavarat. Kahviotuotteisto koostuu paikan päällä valmistettavista erikoiskahveista ja kaakaoista sekä itsetehdyistä leivonnaisista ja arkipäivien keittolounaista. Tilauksesta tiloissa voidaan järjestää yksityistilaisuuksia ja kokouksia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Konstailemattomaan peltihalliin kätkeytyvä kahvila poikkeaa suurten kauppaketjujen liikenneasemista. Se jäisikin autoilijoilta huomaamatta ilman tienvarsimainoksia ja romulavoilta pelastettuja metallisia Cafe-kylttejä.

Menneiden aikojen fiilikseen päästään kuitenkin jo pihamaalla, jota somistaa vuosikymmenten takaiset polttoainepumput ja muu huoltamoaiheinen rekvisiitta. Mielikuva teollisuustilasta haihtuu viimeistään ovesta sisään astuttaessa. Tuulikaapista lähtien esillä on patinoitunutta ja entisöityä tavaraa eri aikakausilta. Niiden asettelu ja valtaisa määrä houkuttelevat tutkimuskierrokselle kahvittelun lomassa.

Vintage Rusty Cafen konkretisoitumista liikeideasta vauhditti Timo Paavolan ja Anu Laakson yhteinen innostus vanhoihin tavaroihin. Niitä he ovat hankkineet muun muassa rompetoreilta ja huutokaupoista.

” Valitsemme yhdessä kahvilaan esineitä, joista valtaosa on myynnissä. Vaihtuvuutta siis tapahtuu, mutta tiettyjä sisustuksellisia elementtejä suojellaan hinnalla tai niistä luovutaan vain, jos tilalle saadaan jotain korvaavaa”, selvittää Anu Laakso.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kahvilan sisustaminen limittyy ajoneuvojen rakenteluun, jota Timo tekee omaksi ja muiden iloksi. Moni koneen osa tai kauan sitten kauppojen hyllyistä kadonnut myyntipakkaus onkin päätynyt näytille kahvilaan, jonka kaikki irtain astiastoja myöten on vanhasta kunnostettua tai uusiokäyttöön tuunattua.

”Luovuttuani Rantarosvosta olen autellut kumpaakin yritystä tarpeen mukaan. Muina aikoina pelastelen autonraatoja ja herättelen niitä henkiin omanlaisina versioinani”, Timo Paavola valottaa nykyistä rooliaan.

Kotihallilta reissuhommiin

Teollisuuskiinteistön toisessa puoliskossa tukikohtaansa pitävä Capitains Fix Oy työllistää Jesse Paavolan lisäksi yhden palkatun henkilön. Yritys asentaa erilaisia laitteistoja ja järjestelmiä sekä henkilöautojen että raskaan kuljetuskaluston huoltokorjaamoihin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Päädyin alihankkijaksi erään tuttavan vihjattua valmistaja-maahantuojayrityksestä, jolle asennukset olivat muodostuneet laitetoimitusten painolastiksi. Työkohteemme sijoittuvat eri puolille Suomea. Ajokilometrejä kertyy enimmillään jopa 5000 kuukaudessa, joskin korona-aika on vähentänyt huomattavasti korjaamoiden laiteinvestointeja viime vuoteen verrattuna”, Jesse Paavola selvittää.

Hänen mukaansa korjaamotekniikkaa uusitaan tyypillisesti kymmenen vuoden välein. Aikarajan sanelee laitteiden kuluminen, mikä vaikuttaa niiden käyttövarmuuteen ja turvallisuuteen. Pakolliset määräaikaistarkastukset esimerkiksi nostimille noudattavat samaa sykliä. Tällöin mahdollisesti ilmeneviä puutteita korjaamalla voidaan pidentää elinkaarta joillakin vuosilla, mutta uuden hankkiminen on useimmiten taloudellisempi vaihtoehto.

”Käytännön työssä tarvitaan sähköasentajan taitoja sekä hydrauliikan ja pneumatiikan ymmärtämistä, joten tehtävät ovat melkoisen monipuolisia, ” Jesse Paavola toteaa.

Asennettavista laitteista yleisempiä ovat saksi- ja pilarinostimet ja erilaiset työpöydät. Yhtä usein korjaamotilat varustetaan paineilman tai nestemäisten aineiden letkukelapaketeilla, joita kiinnitetään sekä seiniin että kattoihin. Kaikki laitteet koeponnistetaan ennen luovuttamista asiakkaan käyttöön.

Capitains Fixin menneisyydestä muistuttaa edelleen muutama vene hallin sisällä ja piha-alueella. Niiden omistajat ovat vanhoja tuttavia, joita vielä palvellaan, vaikka telakoinnit ja alushuollot ovat muutoin lopetettu. Muutoksesta huolimatta unimog-runkoiselle MB Tracille riittää edelleen tehtäviä.

”Traktoriksi rekisteröitynä sen perässä voidaan vetää melkein mitä tahansa tieliikenteessä, mistä on hyötyä vanhojen ajoneuvojen noudoissa. Tosin on meillä hinausautokin käytössä”, Timo Paavola sanoo.