Weteraani
Valmet TD 78

Valmet TD 78 on trukkimiehen nostalgiakone

Esa Tuunanen sai hankittua harvinaisen Valmet TD 78 -trukin omistukseensa. Pystyvä kone tuli tutuksi jo työuralla Putikon sahalla. Nostotöitä löytyy veteraaneille yllättävän paljon.
Matti Turtiainen
”Olis se elämä yhtä rettuuttamista, jos ei tämmöstä konetta olis”, tuumaa Esa Tuunanen Valmet TD78 -trukistaan.

Esa Tuunanen puhkuu tyytyväisyyttä. Jo tovin eläkkeellä ollut mies sai viimein pari vuotta sitten hankittua omistukseensa työaikoina tutuksi tulleen trukin, Valmet TD 78 -trukin.

”Naapuripitäjästä löytyi”, Esa tuumii trukin lokasuojaan nojaillessaan.

Esa teki työurastaan pitkän pätkän Punkaharjulla Putikon sahan trukkikuskina. Työvälineenä oli nimenomaan TD 78, joka ei jättänyt sahatavaran nostoissa pulaan.

Pari vuotta sitten Esa sai vihiä, että Kerimäellä olisi samanlainen trukki mahdollisesti myytävänä. TD 78 oli palvellut joitakin vuosia sikäläisen sahurin omistuksessa.

Saha oli jo lopettanut toimintansa, kun Esa otti omistajaan yhteyttä. Hetken neuvottelujen jälkeen kaupat syntyivät ja oranssi komistus siirtyi naapuripitäjän puolelle hyvään kotiin.

Moottori vaihtoon

Esa kertoo, että aivan ilman laittoa ei trukki kuitenkaan pärjännyt. Harvinainen trukkimalli on liki tuntematon eikä varaosia tahtonut löytyä. ”Starttikehä oli ihan loppu eikä sitä löytynyt mistään varaosina”, Esa muistelee.

Ratkaisuksi löytyi lopulta koko koneen vaihto. Esalla oli nimittäin muistissa, että Putikon sahalla oli ollut samanlainen Perkinsin 6-sylinterinen diesel palopumpun käytössä jo Esan työssäoloaikana. Parilla puhelinsoitolla asia varmistui, ja Esa sai aikansa puhuttuaan moottorin hankittua varsin kohtuullisella kustannuksella.

”Sitähän ei ollut käytetty tositoimissa koskaan. Mutta säännöllisesti oli kuitenkin koekäytetty”, Esa muistelee. ”Ei tällä nytkään ole varmaan viittäkymmentä tuntia enempää ajettu, vaikka on jo jonkun aikaa ollut trukissa.”

Teknistä huolenpitoa enemmän trukki tarvitsi kosmeettista tuunausta. Esa maalasikin trukin oranssilla maalilla.

”Kymmenen litraa meni. Melkein alkuperäinen sävy. Moottorin maalasin vihreellä, kun sitä oli jäänyt tuosta Zetorin maalauksesta yli.”

Pystyvä kone

Esa muisteli trukkia hankkiessaan sen olleen nostokyvyltään varsin ponteva. Näin lieneekin, sillä kojetaulun tietojen mukaan trukki nostaa 80 cm:n etäisyydellä haarukan juuresta 7 tonnia. Esa lisää spekseihin kuitenkin pari tonnia käytännön kokemusten antamaa lisää.

”Varmasti yheksän tonnia nostaa”, Esa pohtii.

Esa mallaakin trukin työskentelykykyä nostamalla vanhaa Sampon puimurinraatoa, joka on Esan puutarhan koristeena.

”Nyt on hyvä vaihtaa puimuriin öljyt, kun saa nostettua riittävän korkeelle”, Esa hihkuu puimuria pihasta pellon reunaan kuskatessaan.

Lyhennetty masto

Vakiomallina TD 78:n masto nostaa kuorman seitsemän metrin korkeuteen. Esa harmitteleekin, että hänen yksilössään masto on pätkäisty ja nostokorkeus jää kolmeen metriin. Ei silti, sekin on usein riittävä korkeus eläkeläismiehelle.

Esa ei kuitenkaan hanki kalustoa pelkästään katoksessa pidettäväksi, vaan töitä tehdään sitä mukaa kun kysyntää on. TD:lläkin on urakointia tehty.

”Vaahersalossa kävin yhen hirsiaitan siirtämässä. Automiehet eivät uskaltaneet ottaa hommaa”, Esa muistelee viime kesän työmaata.

Vaan mitenkäs se sitten tällä onnistui?

”No työnsin piikit alle ja nostin ja siirsin siihen mihin omistaja halus.”

Mainetta ja kunniaa martoilta

Koneviestin lukijoille Esa on tuttu monesta artikkelista. Koneviestin sivuilla on vuosien saatossa esitelty niin Zetor- kuin Valmet-saunaakin kuin muitakin Esan innovaatioita.

Esa esitteleekin mielellään niin trukkiaan kuin muutakin kalustoaan kanssaihmisille. Valmet TD78 onkin saanut jo pientä huomiota osakseen, kun Koneviestissäkin esiintyneet Valmet-Martat valitsivat Esan Vuoden Valmet -mieheksi ja TD78:n vuoden komeimmaksi Valmetiksi.

Esa on etsinyt trukin teknisiä tietoja niin netistä kuin konekonkareilta kyselemällä. Kovin montaa TD78:aa ei tunnu enää ajossa olevan. Esa toivookin, että mikäli joku Koneviestin lukijoista tietää jotain kyseisestä konemallista, ottaisi yhteyttä vaikkapa Koneviestin toimituksen kautta.

”Käyttöohjekirja olisi kyllä kova juttu”, Esa sanoo.

Esa on tyytyväinen saatuaan TD78:n omistukseensa. Tulihan se tutuksi aktiivisina työvuosina Putikon sahalla. Trukille on kertynyt yllättävän paljon nostotyötä niin omassa pihapiirissä kuin kylilläkin.

”Kyllä se olis elämä rettuuttamista, jos ei tätä olis”, Esa pohtii.

Katso Lisämateriaali-osiosta video Valmet TD 78 -trukista tositoimissa!

Lue lisää