B&W-tehtaiden tuotteisiin ja telakkateollisuuteen keskittynyt museo Dieselhouse kertoo tarinaa dieselmoottorin historiasta — näyttelyn helmi on 22 500 hv:n jättimoottori WD-150
Tanskalaisen Burmeister & Wain -yhtymän konepajalla valmistui 85 vuotta sitten moottori, joka oli maailman suurin ja tehokkain aina 1960-luvun alkupuolelle asti. Jättimoottorin ympärille on koottu B&W-tehtaiden tuotteisiin ja telakkateollisuuteen keskittynyt museo Dieselhouse, jossa esitellään monien moottorien ohella muun muassa maailman ensimmäisen dieselkäyttöisen valtamerialus M/S Selandian historiaa.
Tilaajalle
Osaston luetuimmat
- Vuosimallin 1958 Vanaja heräsi pitkästä unesta – kuorma-auton entisöinti tehtiin materiaaleja ja työtä säästämättä
- Karstulasta löytyy vielä alkuperäisellä Comprex-ahtimella varustettu Valmet 1203 – ahdin tarjoaa vääntöä mukavasti jo pienillä kierroksilla
- Scanian nollasarjan kuorma-autot olivat aikanaan kestäviä ja haluttuja kuorma-autoja – tällainen on hienosti entisöity Scania LBS110 Tammelasta
- Teli- ja nelivetoinen Valmet 1502 -traktori suunniteltiin suurtilojen käyttöön – "peltojätin" merkittävimmät työmaat olivat kuitenkin turvekentät ja puutavarakuljetukset
- DT-75 -neuvostotelakone äestää Hämeessä – traktori käynnistyy bensalla, mutta jatkaa matkaa dieselillä
- Vanaja on osa suomalaisen kuorma-autoilun historiaa – kahden vuosikymmenen aikana valmistettiin lähes 7500 Vanajaa
- Husqvarna 242 on 80-luvun moottorisahamalli, johon muita sahoja verrataan edelleen – nämä seikat tekevät sahasta klassikon