Weteraani

Maailmaa nähnyt konevanhus - Sorakuopan vanha Gradall

Hyvinkääläisen tilan kotitarvesorakuopan lastauskoneena viimeiset 30 vuotta viettänyt Gradall ehti kiertää työuransa alkuvuosina Suomea ristiin rastiin. Tämän koneen suurin yksittäinen työrupeama oli Saimaan kanavatyömaa.

Tässä esiteltävä Gradall M 2460 ei ole aivan ensimmäinen Suomeen tullut Gradall, mutta epäilemättä se on ollut aivan ensimmäisten joukossa. Valmistusnumeron perusteella se on tehty vuonna 1962.

Tätä edeltävänä vuonna VR oli ostanut kaksi pyöräalustaista Gradallia Kolarin ratatyömaalle. Nämä olivat ensimmäiset Gradallit Suomessa, ja samalla ensimmäiset täyshydrauliset ympäripyörivät kaivinkoneet maassamme.

Tarinamme tela-Gradall työskenteli aluksi jossain Pohjois-Suomen tietyömailla, kunnes hyvinkääläinen yrittäjä Veikko Piekkari osti sen 1965. Piekkarilla oli Hyvinkään Sora -niminen yritys, joka jo ennestään käytti autoalustaisia Gradall-koneita monenlaisiin maanrakennustöihin. Tietöiden ohella niillä kaivettiin talonpohjia, lastattiin sorakuormia ja tehtiin viemärikaivantoja.

Tietyömaita oli ympäri Suomea ja Gradallit kiersivät maata ahkeraan. Kaukaisin työmaa yhdelle Hyvinkään Soran Gradalleista oli Ylä-Tulomantien työmaa Murmanskin korvessa Neuvostoliitossa 60-luvun alussa.

Vuonna 1965 Piekkari sai merkittävän sopimuksen: Hyvinkään Sora olisi yksi Saimaan kanavatyömaan urakoitsijoista. Kanavan luiskien kiviheitokeverhousten tekemiseen tarvittiin sopivia koneita, ja tähän aikaan Gradallit olivat paras ja käytännössä ainoa vaihtoehto. Koska tela-alustainen kone soveltui paremmin kanavatyömaalle, hankki Piekkari sellaisen.

Tela-Gradall oli kanavatyömaalla kaksi vuotta. Työtä tehtiin kahdessa vuorossa ja Hyvinkäältä oli työmaalla muun muassa Vilho, Matti ja Osmo Yliniemi sekä Vaito Pellikka.

Sittemmin Hyvinkään Soran toiminta hiipui, ja yrityksen puolen tusinaa Gradallia jäi seisomaan. Tässä vaiheessa Armas Pellikka sai ostettua tela-alustaisen Gradall M 2460 -koneen itselleen.

Pari vuosikymmentä Gradall on ollut Pellikan tilan sorakuopan lastauskoneena, mutta sillä on tehty myös muita kaivutöitä. Erikoisin työ on ollut kellarin teko Pellikan talon alle. Tätä varten puomiin oli tehtävä profiiliputkesta neljän metrin lisäjatko ja sen päähän pienikokoinen kauha, jotta sokkelissa olleen aukon kautta saatiin kaivettua talon alla olevat maat pois.

Gradallit olivat alun perin keltaisia. Pellikan koneen väri on viimeiset 30 vuotta ollut pohjamaalin punainen, koska edellisen omistajan aloittama maalaustyö jäi aikoinaan kesken. Hyvin on punaisellakin pärjätty. Gradall on edelleen täysin toimintakuntoinen, ja sen kaksitahtinen Detroit-diesel käynnistyy vaivattomasti.

Lue lisää