Koneviestin arkistosta 8/1960: Uudentyyppinen ohjaamo

Prof. G. C. Drew Lontoon yliopistosta on suorittanut työtutkimuksen uusista 2, 3 ja 4 tonnin jakelukuorma-autojen ohjaamoista. Hänen päätelmänsä on, että uusi ohjaamo helpottaa kuljettajan työtä.
"Näkyvyys ohjaamosta eteen, sivulle ja taakse on erittäin hyvä. Näkyvyyttä parantaa vielä alas etuviistoon ohjaamon molemmille puolille sijoitetut kaarevat ikkunat, joiden ansiosta kuljettaja näkee kullakin hetkellä pyörien sijainnin." Näin kerrottiin FG-ohjaamon ominaisuuksista Koneviestin artikkelissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Prof. Drew käytti kahta Austin-tehtaan hänen käyttöönsä asettamaa ajoneuvoa. Toisessa oli vanhanmallinen Bulldog-ohjaamo, johon kiivetään etupyörän ylitse ja toinen ajoneuvo oli uusinta F. G.-mallia. Kokeilujen tarkoituksena oli osoittaa mitä etuja on kulmiin asetetuilla ovilla ja parannetulla näkyväisyydellä uudessa ohjaamossa.

Kymmenen Austin-tehtaan autonkuljettajista osallistui kahteen kolmesta kokeesta ja kolmanteen osallistui viisi kuljettajaa. Jotta huomattaisiin kuinka paljon vähemmän energiaa tarvitaan uuteen ohjaamoon nousemiseen ja siitä poistumiseen käytettiin happilaitetta, jolla mitattiin kaloriakäyttö minuutissa. Jokainen kuljettaja nousi kumpaankin ajoneuvoon 10 kertaa normaaliin tapaansa.

Tulos osoittaa, että keskimääräinen voimantarve ohjaamoon nousemiseen ja siitä poistumiseen oli 3,4 kaloriaa minuutissa, kun sama toimitus vanhanmallisessa ohjaamossa vaati melkein kolme kertaa niin paljon energiaa eli 10,1 kaloriaa minuutissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kokeiluun osallistuneet miehet olivat eri-ikäisiä ja huomattiin, että vanhanmallinen ohjaamo oli rasittavampi vanhemmille kuljettajille. Tätä vaikutusta ei huomattu uudessa ohjaamossa. Vertailuna voidaan mainita, että 10,1 kalorian kulutus minuutissa vastaa energian kulutusta, joka vaaditaan kävelyyn 5 km/t mäkeä, joka nousee 1 m 4 m:llä. Sitä vastoin 3,4 kalorian kulutus vastaa kävelyä tasamaalla samalla nopeudella.

Toisen kokeilun aiheena oli ajoneuvon hallinta. Kokeilu suoritettiin siten, että ajettiin kuormauspaikalle sekä peruutettiin katukäytävän viereen pysäköimispaikalle. Kuljettajat ajoivat molempia ajoneuvoja vuorotellen, mutta ajojärjestystä vaihdettiin, jotta poistettaisiin totunnaiset vaikutukset. Useimmilla miehillä ei ollut kokemusta uudesta ohjaamosta, mutta he olivat kaikki tutustuneet vanhaan malliin.

Kokeesta otettiin aika ja lisäksi erikseen kahdesta ketteryyskokeesta. Kuormauspaikalle peruuttaminen vanhalla mallilla kesti keskimäärin 26,8 sek. ja uudella mallilla 20,2 sek. Pysäköiminen vanhalla mallilla katukäytävän viereen kesti 31,4 sek. Tämä aika lyheni 20 sekunnilla ajettaessa uudella mallilla.