Suomessa harvinainen Weatherill-kuormaaja löytyy Etelä-Suomesta täydessä työn touhussa – kuormain pohjautuu Fordson Power Majoriin

Tapasimme Suomessa melko harvinaisen Weatherill-kuormaimen Etelä-Suomesta täydessä työn touhussa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Sahalla koneella hoidetaan sahatavaran siirrot. Piikeillä siirtyvät kätevästi sahatut laudat ja lankut taapeleihin kuivumaan, ja valmiitakin pinoja voi siirrellä kokonaisena.
Sahalla koneella hoidetaan sahatavaran siirrot. Piikeillä siirtyvät kätevästi sahatut laudat ja lankut taapeleihin kuivumaan, ja valmiitakin pinoja voi siirrellä kokonaisena. Kuva: Heikki Haapakoski
Hytin takaseinässä on komea valettu Weatherill-tyyppikilpi.
Hytin takaseinässä on komea valettu Weatherill-tyyppikilpi. Kuva: Heikki Haapakoski

Tommi Someron sahalla on töissä 1960-luvun alussa valmistettu Weatherill-kuormaaja. Se pohjautuu tekniikaltaan Fordson Power Majoriin. Koneen rakenne eroaa traktorista siten, että Englannissa on Weatherillin pajalla tehty erillinen runko, jossa on kiinni sekä kuormaaja että saman yrityksen valmistama ohjaava taka-akseli.

Toisin kuin monissa traktoripohjaisissa kuormaajissa, on Weatherill käyttänyt alkuperäisten traktorin taka-akselissa sijaitsevien jarrujen sijasta avonaisia ulkopuolisia levyjarruja. Ne on koottu Girlingin valmistamista osista – ja ovat käytännössä samanlaiset, joita käytettiin tuolloin eräissä henkilöautoissa.

”Kone tuli minulle sahan mukana vuonna 2016. Edellinen omistaja on teettänyt koneremontin 1990-luvun puolivälissä ja samalla on asennettu orbitrol-ohjaus – aiemmin se oli simpukalla”, konetta käyttävä Tommi kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moottori vaikuttaakin terveelle, kun koneen työskentelyä seuraa. Edelliselle omistajalle kuormaaja on tullut Oulaisten Piipsjärveltä. Remonttia Tommin ei ole tarvinnut tehdä, kuormain on pelannut luotettavasti.

Ohjaamo on askeettinen. Kulku kuljettajan penkille tapahtuu hytin takaosasta pujottautumalla.
Ohjaamo on askeettinen. Kulku kuljettajan penkille tapahtuu hytin takaosasta pujottautumalla. Kuva: Heikki Haapakoski
Koneessa on avonaiset levyjarrut, jotka on koottu Girlingin valmistamista vakio-osista.
Koneessa on avonaiset levyjarrut, jotka on koottu Girlingin valmistamista vakio-osista. Kuva: Heikki Haapakoski

Lämmin hytti

Hytti on äärimmäisen askeettinen, mutta siellä on onneksi lämmityslaite, joten kabiinissa on lämmin työskennellä kylmälläkin ilmalla. Toisena plussana voi mainita, että hytin katossa on kattoikkuna helpottamassa ylöspäin tähystämistä nostotöissä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vakiotyövälineinä on kauha ja trukkipiikit. Wetherillin taakse on asennettu hydraulitoiminen vinssi. Sitä on aiemmin käytetty alustalle taapeloitujen sahatavarapinojen vetämiseen. Tommi ei ole sitä tässä käytössä käyttänyt. ”Olen pari puuta vetänyt sillä kumoon”, Tommi muistelee.

On mukava havaita, että tämä kone kuljettajineen ansaitsee edelleen elantonsa sahan töissä.