Uutiset

Kiina asettaa tiukat päästörajat, jotka tulevat voimaan joulukuun alussa

Kiina on lähtenyt vähentämään polttomoottoreiden aiheuttamia päästöjä hyvin tiukalla aikataululla. Uusimmat tiukennukset tuovat Kiinan päästövaatimukset lähes USA:n ja EU:n tasolle.
Jussi Laukkanen
Kiinalaiset moottorivalmistajat ovat joutuneet sopeutumaan nopeampaan päästörajojen muutokseen kuin eurooppalaiset tai amerikkalaiset valmistajat, sillä Kiina lähti rajoittamaan päästöjä huomattavasti myöhemmin. Suurimmat moottorivalmistajat ovat onnistuneet sopeutumaan muutokseen. Esimerkiksi suurimpien moottorivalmistajien luokkaan kuuluva Guangxi Yuchai Machinery Co pystyy tällä hetkellä tuottamaan ajoneuvomoottoreita Euro 6 -tasolle ja työkonemoottoreita China Stage 4 -tasolle teholuokissa 24 – 1 650 kW. Yhtiö valmistaa oman ilmoituksensa mukaan noin 500 000 auto- ja työkonemoottoria vuodessa. Kuvassa Guangxi Yuchai Machineryn 3,6 litran työkonemoottori, joka täyttää EU Taso 5:n ja China Non-Road Stage 4:n.

Kiina on ilmoittanut kiristävänsä tämän vuoden aikana työkoneiden päästörajoja merkittävästi. China Non-Road Stage 4 -nimellä kutsutut päästörajat tulevat voimaan viimeistään joulukuun 1. päivänä 2020. Julkisuudessa on esiintynyt myös arveluita, että voimaantuloa saatetaan jopa aikaistaa kaikkein tiheimmin asutuilla alueilla.

Tärkein askel uusissa määräyksissä on pienhiukkasten lukumäärän rajoittaminen 37–560 kW:n moottoreissa. Raja-arvo on siinä määrin tiukka, että sitä ei voi saavuttaa ilman tehokasta hiukkassuodatinta. Tässä suhteessa ratkaisu on saman tyyppinen, kuin mihin EU:ssa päädyttiin päästötaso 5:n kohdalla.

Päästömääräysten ohella asetetaan lukuisia uusia määräyksiä, joilla pyritään varmistamaan lain noudattamista. Osittain tiukentuviin päästövaatimuksiin liittyen on Kiinassa aloitettu valtakunnallinen työkoneiden rekisteröinti. Lisäksi uusiin työkoneisiin, koneteholtaan 37–560 kW, on asennettava paikannuslaitteet, joiden avulla viranomaiset pystyvät tarkkailemaan koneiden käyttöä.

Niin ikään uusiin koneisiin on tulossa OBD-järjestelmä, jonka kautta pystytään tarkastamaan lukulaitteen avulla pakokaasujen puhdistusjärjestelmän eri laiteyksiköiden toimintakunto. Tämä kattaa pakokaasujen kierrätyksen, hapetuskatalysaattorin, hiukkassuodattimen sekä urearuiskutuslaitteiston toimintatehon selvittämisen.

Lue lisää