Uutiset

Claas siirtyy Hankkijalle

Hankkija ilmoitti 6.11.2019 luopuvansa kaikkien John Deere -tuotteiden myynnistä vappuun mennessä. Uutinen sai nyt odotetun jatkon, kun Hankkija kertoi aloittavansa Claas-traktoreiden, -puimureiden, -ajosilppureiden, -työkoneiden, -kurottajien sekä -pyöräkuormaajien myynnin.
Claas Axion 810 Hexashift oli mukana Koneviestin (3/2019) suuressa traktorivertailussa.

Claasin koneet siirtyivät tänä vuonna Konekeskolta Finnish Agro Machinery -osakeyhtiöön, jolla on sama omistaja - Danish Agro - kuin Hankkijallakin. Nyt julkaistun sopimuksen mukaan Finnish Agro Machinery yhdistetään Hankkijaan. ”Työkoneen ostajan kannalta konekauppa hoituu tuttuun tapaan Hankkijan myymälästä”, vakuuttaa Hankkijan toimitusjohtaja Jyrki Lepistö.

"Hankkija aloitti John Deeren myynnin viitisentoista vuotta sitten, ja merkin markkinaosuus oli silloin 2,3 prosenttia. Kun yhteistyö päättyi, John Deere oli Suomen toiseksi myydyin traktori”, kertaa Lepistö. ”Olen varma, että Claasin osuus tulee myös Suomen traktorikaupassa kasvamaan samaan tapaan”.

”Kannattaa myös muistaa, että vaikka John Deere olikin Hankkijan merkittävin yksittäinen konemerkki, niin sen osuus oli 'vain' noin kolmannes Hankkijan koko konekaupasta”, toteaa Lepistö.

Claasin siirtyminen Hankkijalle tulee vaikuttamaan myös Hankkijan muihin kone-edustuksiin, joista tullaan tiedottamaan myöhemmin. ”Toiseksi varmaa on vain se, että Horsch ei palaa enää Hankkijan myyntiin”, Lepistö kertoi Koneviestille. ”Hankkija jatkaa täyden palvelun yhtiönä laajalla konevalikoimalla ja huolehdimme jatkossakin niistä asiakkaista, jotka ovat aiempina vuosina ostaneet Hankkijalta koneen.”

Danish Agron omistamat yhtiöt kauppaavat Claasia kaikissa Pohjoismaissa. ”Danish Agron kannalta yhteen merkkiin keskittyminen on järkevää, koska se helpottaa esimerkiksi myyntimäärältään pienten, mutta hinnaltaan kalliiden koneiden ennakkotilauksia”, totesi Danish Agron konekaupan johtaja Jens Skifter Agritechnicassa 10.11.2019 järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.

Suurimmat muutokset tulevat todennäköisesti koskemaan huolto- ja varaosapalveluita. Suomessa koneiden huolto tukeutuu pitkälti yksityisiin huoltoyrittäjiin, joista monet saattavat laajentaa tarjontaansa uusiin merkkeihin.