Uutiset
Valtra

Lentokentillä automaattista lumenaurausta Valtran traktoreilla

Robotiikka ja itsenäisesti kulkevat ajoneuvot yleistyvät yhä useammalla sektorilla. Ivalon lentokentällä testattiin automaattisesti hoituvaa lumenaurausta usean yhteistyökumppanin voimin.

Viime talvena Ivalon lentokentän kiitoradalla lumitöitä tekivät ensimmäistä kertaa maailmassa itsenäisesti ohjautuvat traktorit. Project Runway Snowbot -nimisessä hankkeessa traktorivalmistaja Valtra, Nokian Renkaat, aurauskalustoon erikoistunut Vammas, Finavia sekä Neste pilotoivat automaatiota lentokentän huoltotoimissa.

"Lentoasemayhtiönä meidän on pystyttävä luomaan Suomen kiitoteille kesäkelit myös keskelle talvea. Vastataksemme haasteeseen etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja tukemaan maailmanluokan snowhow-osaamistamme”, kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Autonomiset traktorit saapuvat

Valtra on kehittänyt autonomisia traktoreita jo vuosien ajan. Pilotissa mukana olleet autonomiset Valtra T254 Versu -traktorit käyttivät polttoaineenaan Neste MY uusiutuva diesel™-polttoainetta. Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan 100 %:sti jätteistä ja tähteistä. Valmistajan mukaan asiakas voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään keskimäärin 90 % verrattuna fossiiliseen dieseliin. Myös lähipäästöjä, kuten pienhiukkasia ja typen oksideja voidaan vähentää Neste MY uusiutuvalla dieselillä.

Neste MY uusiutuva diesel valittiin pilottihankkeeseen paitsi vähäpäästöisyytensä myös kylmäominaisuuksiensa vuoksi. Pohjoiset olosuhteet asettavat dieseleille erityisiä laatuvaatimuksia. Neste MY uusiutuvan dieselin kylmäominaisuudet vastaavat talvidieseleiden ominaisuuksia tai jopa ylittävät ne.

“On hienoa, että suomalaiset yritykset haluavat yhdessä kehittää ja pilotoida uudentyyppisiä innovaatioita. Uskomme, että yhdessä ja ennakkoluulottomasti kokeilemalla voimme saada aikaan uudenlaisia ja ennennäkemättömiä vastuullisia ratkaisuja. Panostamme tähän jatkossakin yhä enemmän”, kommentoi Nesteen Marketing & Services -yksikön markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.

Testiryhmän mukaan pilottihanke osoitti, että automaation avulla kiitoratojen käyttöturvallisuus voidaan varmistaa haastavissakin olosuhteissa entistäkin luotettavammin, vähäpäästöisemmin ja kustannustehokkaammin. Tehokkuutta saavutetaan paitsi säästyneiden työvoimakustannusten kautta, myös traktoreiden monikäyttöisyyden ansiosta.