Uutiset
Subaru Forester

Subaru Forester sähköistyy

Uusi viidennen sukupolven Subaru Forester astuu kohden sähköistä maailmaa. Forester tulee saataville e-BOXER-voimalinjalla varustettuna.

Uusi viidennen sukupolven Subaru Forester on järjestyksessään kolmas Subaru-malli, joka on rakennettu turvallisuutta ja suorituskykyä parantavalle Subarun Global -perusrakenteelle. Samalle perusrakenteelle aiemmin rakennetut Impreza- ja XV -mallit valittiin Euro NCAP:n toimesta luokkansa turvallisimmiksi autoiksi Euroopassa.

Uuden Foresterin ilmettä ja muotoja on uudistettu, ja auton koko on kasvanut. Forester on edeltäjäänsä 15 m pidempi ja 20 mm leveämpi. Myös akseliväliä on venytetty 30 mm. Kasvaneet mitat näkyvät erityisesti sisätiloissa ja sitä kautta matkustamismukavuudessa. Maastoajoa varten Foresterissa on edelleen 22 senttimetrin maavara.

Uuden Foresterin voimalinja perustuu jatkuvatoimisen symmetrisen nelivedon, bokserimoottorin ja 7-vaihteisen Lineartronic-automaattivaihteiston yhdistelmään.

Uusi e-BOXER tekniikka Foresteriin ja XV-malliin

Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetun bokserimoottorin ja sähkömoottorin yhdistävä tekniikka nähdään ensimmäisenä uudessa Forester- ja nykyisessä XV-mallistossa. Subarun ratkaisussa 16,7 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori on integroitu Lineartronic-vaihteiston sisälle. Normaalissa ajotilanteessa noin puolet ajokilometreistä taittuu sähköavusteisesti. Subarun e-BOXER sisältää taka-akselin päälle asennetun 118,4 voltin akuston, joka latautuu ajettaessa. Sähkömoottori tuo ajoon noin 17 lisähevosvoimaa sekä 65 Nm väännön.

Uuden Foresterin ensiesittely Suomessa tapahtuu tulevana syksynä. Uutuusmalli lanseerataan neljällä eri varustetasolla – Base, Active, Ridge ja Summit. Samassa yhteydessä myyntiin tulee myös Subaru XV:n uusi sähköistynyt e-BOXER -automalli.

Subarun e-BOXERin ajossa latautuva 118,4 voltin akusto on sijoitettu taka-akelin päälle. 16,7 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori on integroitu Lineartronic-vaihteiston sisälle.

Aiheeseen liittyvät artikkelit