Uutiset
Citroën C5 Aircross

Citroënin uusi lippulaiva C5 Aircross

Citroën jatkaa panostamista suosittuun katumaastureiden SUV-luokkaan. Citroënin mukaan uuden C5 Aircrossin valtteja ovat ajo- ja matkustusmukavuus, muunneltavuus sekä tyylikäs muotoilu.
C5 Aircross on Citroënin uusi lippulaiva ja sillä lähdetään hakemaan sekä imogollista että kaupallista menestystä merkille. Aseina ovat mukavuus, tyyli ja muunneltavuus. Jousituksesta löytyy samanlaista tekniikkaa kuin Citroënin WRC-autoista.

Niin sanottu C-SUV on maailmanlaajuisesti nopeitten kasvava autosegmentti. Kun C-SUV autoja myytiin vuonna 2012 noin 4,5 miljoonaa kappaletta, tuplaantui myynti vuoteen 2017 mennessä noin 10 miljoonaan kappaleeseen. Autoalan arvioiden mukaan kokoluokan myynti nousee vuoteen 2024 mennessä 13 miljoonaan per vuosi. Ei siis ole ihme, että Citroën ja muut autonvalmistajat laittavat panoksia tämän kokoluokan autoihin.

Uusi C5 Aircross on auton maahantuojan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtajan Markus Vuolteen mukaan C-SUV luokan mukavin, suurin ja muunneltavin. Kovia lupauksia.

Ensinnäkin auto on muhkean näköinen ja antaa mielikuvan suuremmasta autosta, mitä se itse asiassa on. Auton kokonaispituus on 4,5 ja akseliväli 2,73 metriä. Maavaraa löytyy 230 mm. Tavaratilan koko on muunneltavissa kolmen erikseen liikuteltavan ja taitettavan takaistuimen ansiosta 580–720 litran välillä. Istuimet taitettuna tilaa on 1630 litraa (VDA). Parhaimmillaan lastauspituutta on 1,9 metriä. Jarrullinen perävaunumassa vaihtelee versiosta riippuen 1250–1650 kg välillä.

Auto on personoitavissa eri väri- ja sisustusyhdistelmillä. Tarjolla on seitsemän ulkoväriä, neljä väripakettia ja sisustusvaihtoehtoa.

Varustetasoja on kolme: Live, Feel ja Shine. Perustasolta (Live) löytyy jo mm. ilmastointi, 17” kevytmetallivanteet, vakionopeudensäädin, 8” kosketusnäyttö, pysäköintitutka takana sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, aktiivinen kaistavahti sekä törmäysvaaran hälytin. Korkeimmalla Shine-tasolla on mm. navigointi, aktiivinen vakionopeudensäädin, full led -ajovalot, peruutuskamera sekä avaimeton lukitus ja käynnistys. Turvavarusteita on tarjolla iso nippu ja kaikkiaan valikoimista löytyy 20 erilaista avustavaa järjestelmää.

WRC-tekniikkaa

Auton yksi merkittävimmistä yksityiskohdista on uusi jousitus. 20 erillistä patenttia käsittävä Progressive Hydraulic Cushions -jousitusteknologia on alun perin kehitetty Citroën Sportin toimesta ralliautoihin, ja on sovellettuna käytössä C3 WRC -autoissa. Auto onkin sangen mukava ja samalla jämäkkä mutkaisilla asfalttiteillä ajettaessa.

Voimalinjalta löytyy viisi vaihtoehtoa. Bensiinipuolella on tarjolla 1,2 litrainen, 3-sylinterinen turbo 96 kW tehoisena ja 6-nopeuksisella manuaalivaihteistolla varustettuna tai 1.6 litrainen, nelisylinterinen turbo 133 kW tehoisena ja EAT8-momentinmuunnin automaatilla varustettuna.

Dieseleistä voi valita 1.5 litraisen, 96 kW tehoisen turbodieselin manuaalivaihteistolla ja EAT8-automaatilla varustettuna. Tarjolla on vielä 2.0 litrainen, 130 kW tehoinen turbodiesel EAT8-automaatin yhteyteen. Kaikki versiot ovat etuvetoisia.

Aivan vuonna 2020 alkupuolella tarjolle tulee plug-In-hybridi. Ennakkotietojen mukaan sähköllä ajettaessa WLTP-mittaustavanmukainen toimintasäde on noin 50 kilometriä.

Suomen mallisto käsittää 15 eri vaihtoehtoa. Hinnat alkavat 26 326,82 eurosta (PureTech 130 Live). Autojen lanseeraus tapahtuu 23.3.2019, jolloin myös asiakastoimitukset alkavat.

Aiheeseen liittyvät artikkelit