Uutiset
Opel Vivaro

Opel Vivaro uudelle alustalle – myös sähköisenä

Keväällä esiteltävä kolmannen sukupolven Opel Vivaro uudistuu merkittävästi, sillä jatkossa auto on yhteismalli PSA:n kanssa aiemman Renaultin sijaan. Uudistuksien myötä valikoima kasvaa eri korimalleilla ja -pituuksilla. Tarjolle tulee myös neliveto- ja täyssähköversio.

Opel Vivaro ensiesiteltiin vuonna 2001. Auto pohjautui Renault Traficiin. Nyt vuorossa on yli miljoona kappaletta valmistetun mallin kolmas sukupolvi. Nyt kuitenkin perusmalli vaihtuu, koska PSA-konserni osti General Motorsilta Opelin vuonna 2017. Jatkossa Vivarot pohjautuvat Citroen Jumpyyn/Peugeot Partneriin. Opelia maahantuova LänsiAuto Drive Oy viestii, että ainakin ulkonäkö sekä osa sisustuksesta eroavat PSA:n malleista, mutta muista mahdollisista eroavaisuuksista ei tässä vaiheessa ole tietoa.

Jatkossa Vivaro on saatavana umpipakettiautona, jatko-ohjaamollisena pakettiautona, alustaversiona sekä henkilökuljetuksiin tarkoitettuna Combi-pikkubussina. Aiemman kahden pituusvaihtoehdon sijaan valittavana on kolme pituutta – 4.60 m, 4.95 m ja 5.40 m. Lyhyimmän version tavaratila on 4,6 m3 kokoinen ja on laajennettavissa FlexCargo-ominaisuuden ansiosta 5,1 m3:n kokoiseksi. Tällöin autolla voi kuljettaa 3,32 metriä pitkiä esineitä 2,16 metristen sijaan. Kahdessa pidemmässä versiossa tavaratila on maksimissaan 5,8 m3:n ja 6,6 m3:n kokoinen.

Kantavuutta on parhaimmillaan 1400 kg, mikä on 200 kg enemmän kuin edeltäjällä. Myös vetopaino on kasvanut 500 kg 2500 kg saakka. Auton kokonaiskorkeus on 1,9 metriä, jolloin se mahtuu myös parkkihalleihin.

Paljon uusia varusteita

Uusi Vivaro on aiempaa kattavammin varusteltu. Vivarossa on henkilöautoista tuttuja varusteita, kuten tuulilasinäyttö, 180 asteen tarjoava takakamera, etutörmäyksen varoitinjärjestelmä automaattisella hätäjarrutustoiminnolla sekä vakionopeudensäädin. Myös IntelliGrip-pidonhallintajärjestelmä kuuluu vakiovarustukseen. Sivuliukuovet aukeavat sähköisesi jalkaa heilauttamalla sensorin alla.

Lisävarusteena saatavaan etukamera- ja tutkajärjestelmään kuuluu muun muassa kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilanvalvonta, mukautuva vakionopeudensäädin, etutörmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Erityisessä työmaakäyttöön räätälöidyssä mallissa on perusversiota korkeampi maavara ja alustasuoja.

Uusi Vivaro on saatavana myös Dangelin nelivetojärjestelmällä, mikä esiteltiin KV 1/19 -lehdessä. Mallisto laajenee täyssähköversiolla vuonna 2020. Uusi Vivaro esitellään virallisesti kevään/alkukesän aikana, ja autot saapuvat Suomeen syksyllä, jolloin myös asiakastoimitukset alkavat. Suomen lanseerauksen ajankohta ja hinnoittelu täsmentyvät