Uutiset

Citroën Belingo Vaniin ja Peugeot Rifteriin uutta tekniikkaa ja käytännöllisyyttä lisääviä varusteita — osaa varusteista ei vielä ole nähty tässä pakettiautojen kokoluokassa

PSA-konsernin kompaktit pakettiautot, Citroën Berlingo Van ja Peugeot Rifter, ovat uudistuneet kauttaaltaan. Kolmannen sukupolven myötä tarjolle on tullut mm. 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää.
Citroën Berlingon ohjaamo on perinteisesti muotoiltu, mutta varusteet ja käytettävyys tätä päivää. Tarjolla on mm. HUD-näyttö, useita ajoavustimia ja monipuoliset säilytystilat.

PSA:n pakettiautoja on vuodesta 1996 lähtien valmistettu noin 1,5 miljoonaa kappaletta. Kolmannen sukupolven esittely toi heti arvostetun International Van of the Year 2019 -palkinnon. Valintaraati korosti malliston tilavuutta ja käytännöllisyyttä, parantunutta käyttö- ja matkustusmukavuutta sekä henkilöautojen tasolla olevia teknologioita ja ominaisuuksia.

Molemmista autoista on tarjolla kaksi koripituutta X ja XL. X kokonaispituus on 4,4 metriä akselivälin ollessa 2,78 metriä. XL:n kokonaispituus on 4,75 ja akseliväli 2,98 metriä. Tavaratilaa on X:n 3,3 m3, mikä on laajennettavissa pitkän tavaran luukulla 3,8 m3 saakka lastauspituuden ollessa 3,09 metriä. XL:ssä tilaa on 3,9–4,4 cm3 3,44 m lastauspituuteen saakka. Kantavuutta on parhaimmillaan 900 kg. Kuormatilaan mahtuu kaksi eurolavaa jo M-versiosta alkaen.

Autot on rakennettu uuden EMP2- ja RG5-alustarakenteiden yhdistelmänä. Takapäässä RG5 mahdollistaa yhdystukiakseliston käytön, ja tätä kautta tasaisen ja leveän kuormatilan ja paremman kantavuuden. Etupään EMP on taasen McPherson-joustintuilla. Kääntöympyrä on ainoastaan 10,8 metriä. Rakenne mahdollistaa uuden sukupolven ajoavustimien käytön. Ohjaamon käytettävyyttä parantavat tavarahylly tuulilasin yläpuolella, keskipaikasta muokattava työpöytä, jäähdytetty ylempi hansikaslokero, langaton matkapuhelimen lataus, 12 V ja 220 V pistokkeet ja USB-liitin.

Bensa, diesel ja automaatti

Voimalinjan osalta vaihtoehtoina on diesel- tai bensiinimoottori kahdessa teholuokassa. Nelisylinterinen ja tilavuudeltaan 1499-kuutioinen Blue HDi -diesel on saatavilla sekä 75 että 96 kW:n tehoisena. Pienemmän moottorin yhteydessä on aina 5-nopeuksinen manuaalivaihteisto, tehokkaamman kanssa saa joko 6-nopeuksisen manuaalin tai EAT8-momentinmuunninautomaatin.

Bensiinimoottori on 1199-kuutioinen, kolmisylinterinen PureTech. 81 kW:n version yhteydessä vaihteisto on 6-nopeuksinen manuaali. 96 kW:n tehoinen versio toimitetaan aina EAT8-automaatin kera, tämä vaihtoehto tulee myyntiin myöhemmin tämän vuoden kuluessa.

20 avustavaa järjestelmää

Autoihin tulee saataville 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää. Näistä värillinen HUD-näyttö (Berlingossa), sähköinen käsijarru, ylikuormaus varoitin, Surround Rear Vision -järjestelmä ovat tarjolla ainoana luokassaan. Muita uusia avustimia ovat mm. perävaunun vakautusjärjestelmä, Grip Control ja alamäkihidastin, avaimeton kulku ja käynnistys, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, etu- ja takapysäköintitutkat ja pysäköintikamera.

Autoilla on viiden vuoden takuu, ja huoltoväli on 2 vuotta tai 40 000 kilometriä. Kilpailuvalttina on myös kilpailukykyisesti hinnoiteltu huolenpitosopimus, 47 € kuukaudessa. Citroën Berlingon (PureTech 110 M) verollinen hinta on alkaen 23 884 euroa. Peugeot Partnerin hinta on hivenen korkeampi, 24 087,90 euroa.

Peugeot Rifterin linjat ovat vahvat ja muotoilu on yhteneväinen muun Peugeot-malliston kanssa. Peugeotin i-Cockpit-ohjaamossa mittaristo on ylempänä ja ohjauspyörä on henkilöautoversioiden tapaan pieni.