Uutiset
Renault Trucks

Renault Trucksin uutuudet tarjoavat mukavuutta ja pienempiä päästöjä

Renault Truck tuo markkinoille uuden D-Sarjan jakeluauton sekä päivitetyn T-sarjan veturin. Uudistusten keskiössä ovat kuljettajan työympäristö, pienemmät päästöt sekä parempi polttoainetaloudellisuus.
Renault Trucks D -sarjan jakeluauto.

Renault Trucks D- ja D Wide -jakeluautojen DTI 5-, DTI 8- ja DTI 11- moottorit ovat 1.9.2019 voimaan tulevien Euro 6 Step D määräysten mukaisia. Moottoreita on päivitetty ja niissä on uuden sukupolven hiukkassuodatin. Polttoaineenkulutuksen optimoimiseksi DTI 5- ja DTI 8 moottoreihin on asennettu uudet ohjelmistot. Myös lisävarusteiden valikoima on uudistettu, ja Renault Trucks D- ja D Wide malleissa on uusi öljynjäähdytysjärjestelmä sekä matalavirtauksinen vesipumppu.

Ilmanvirtauksen ja samalla myös polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi Renault Trucks D- ja D Wide mallien aerodynamiikka on optimoitu. Vuoden 2019 mallit on varustettu uusilla sivuilmanohjaimilla sekä uudella säädettävällä kattoilmanohjaimella, joka sopii 12 eri säätötason ansiosta kaikenlaisiin korityyppeihin.

Renault Trucks D- ja D Wide -mallit on nyt varustettu uusilla kuljettajan työtä helpottavilla ja turvallisuutta sekä ajomukavuutta parantavilla järjestelmillä. Tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin pitää automaattisesti turvavälin edellä ajavaan. Myös säädettävä ASL-nopeudenrajoitin on tärkeä ominaisuus. Molempien järjestelmien hallintalaitteet sijoitetaan kuljettajan ulottuville ohjauspyörään. Näiden parannusten sekä uusien varusteiden ansiosta polttoaineenkulutuksen luvataan pienenevän jopa 7 % aiempaan sukupolveen verrattuna. Autot ovat biodieselyhteensopivia (jopa 100 %), ja saatavana on myös CNG-malli.

Renault Trucks T 2019

Renault Trucks T- ja T High mallien tulevan moottoripäivityksen yhdessä muiden ratkaisujen kanssa luvataan alentavan polttoaineenkulutusta ja päästöjä enimmillään 3 % aiempaan verrattuna. DTI 11- ja DTI 13 Euro 6 Step D moottoreissa on uuden sukupolven hiukkassuodatin. Järjestelmään on lisätty AdBlue-laatua valvova anturi, ja seitsemäs suutin on poistettu.

Renault Trucks T 2019 on varustettu uuden sukupolven Optivision-järjestelmällä. Tämä ennakoiva nopeudensäädin, joka optimoi vaihteiden vaihtamisen karttapohjaisesti tien pinnanmuotojen mukaan, tallentaa nyt tiedot suoraan ajoneuvoon. Tämä parantaa käyttömukavuutta, sillä yhteys ei enää katkea edes tunneleissa tai muilla GPS:n katvealueilla. Reittitiedot ovat myös aiempaa tarkempia, joten kuljettajat voivat suunnitella reittinsä paremmin. Myös Eco-vakionopeudensäätimessä on uusia asetuksia, jotka pienentävät polttoaineenkulutusta.

Myös ilmettä on kohennettu. Kojetaulussa on hiilikuitumainen viimeistely, jota on käytetty myös ovipaneeleissa. Mustat nahkaistuimet ja sisäkaton uusi harmaa verhoilu täydentävät kokonaisuutta. Jäähdyttimen säleikköä ja sivupeilejä voi nyt räätälöidä, sillä värivaihtoehtoja on kaksi: musta (glossy black) ja oranssi (anodised orange). Ajoneuvon tunnuslaatan ilmettä on selkeytetty, ja ajoneuvon nimi sekä teho- ja moottoritiedot erottuvat siitä entistä paremmin. Käytettävissä on myös lisärivi asiakkaan omia tietoja varten.

”Sekä D että T-sarjalaisten tilauskirjat ovat auki ja niiden tuotanto alkaa ensi maaliskuussa. Ensimmäiset autot ovat Suomessa huhtikuussa,” Renault Trucksin myyntijohtaja Pasi Gerpe kertoo.

Aiheeseen liittyvät artikkelit