Uutiset

Suzukilta markkinoille nelivetoinen hybridi S-Cross – jo perusvarustelu on sangen kattava

Suzukilta on tullut uusi S-Cross nelivetoinen hybridi, jolla on vahva yhteys SX-4 S-Crossiin, mutta kaikki on käytännössä uutta nimestä lähtien.
Timo Rintakoski
Uuden S-Crossin myötä kaikki Euroopassa myytävät Suzuki-henkilöautot ovat hybridejä. Suomen tuontimallisto käsittää ainoastaan nelivetoiset. Vuoteen 2025 mennessä Suzuki tuo markkinoille ensimmäisen täyssähköauton.

S-Cross asettu Suzukin mallistossa Vitaran ja Acrossin väliin osuen ns. C-SUV-luokkaan. Suomen osalta on tehty ratkaisu, että kaikki maahantuontiohjelmassa olevat Suzukit ovat nelivetoisia. Näin on myös uuden S-crossin laita, vaikka tuotannossa on myös etuvetoisia malleja.

”Suzukin brändi on vahvasti nelivetoinen ja tämä vahvistaa sitä. Lisäksi nelivetoisena Suzukin kilpailukyky nousee entisestään,” Suzuki Motor Finlandin toimitusjohtaja Teemu Juntunen korostaa

Muotoilun osalta on siirrytty katumaasturimaisempaan tyyliin. Sekä keula että perä ovat pystymmät ja pyöränaukot ovat maasturimaisesti kulmikkaat. Ilmettä korostavat suuri etusäleikkö, LED-valot edessä ja takana. Päivä- ja takavaloissa on kolme erillistä valoa.

Ohjaamo on pistetty lähes uusiksi. Ainoastaan ohjauspyörä on otettu vanhasta. Kosketusnäyttö on uusi ja se on joko 7- tai 9-tuumainen. Jälkimmäisessä älypuhelimen liittäminen onnistuu langattomasti ja mukana ovat niin ääniohjaus kuin navigointi. Pienemmässä näytössä on mukana peruutuskamera ja suuremmassa 360-asteen pysäköintikamera. Ylellisempään GLX+SR -varusteluun kuuluu metrin mittainen avattava lasikattoluukku. Tilat ovat korin ulkomittoihin nähden hyvät ja takapenkkiläisten mukavuutta lisää selkänojan kallistuksen säätö. Tavaratilaan mahtuu kuljetettavaa 430 litran verran ja takapenkin selkänojat taittamalla se kasvaa 1 230 litran kokoiseksi.

Vakiona neliveto

Kaikki Suomeen tuotavat Suzukit ovat nelivetoisia. Suzukin kehittämän AllGrip Select -nelivetojärjestelmän voi säätää olosuhteisiin sopivaksi. Normaalisti ajettaessa käytetään Auto-ajotilaa, jolloin polttoainetta säästävästä etuvedosta siirrytään nelivetoon tarpeen vaatiessa. Sport-ajotilassa takapyörät saavat jatkuvasti voimaa, mikä tekee ajettavuudesta vakaampaa ja parantaa moottorin reagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Snow-ajotila on ihanteellinen liukkaalla kelillä lisäten pitoa. Vaikeimmissa paikoissa Lock-tilassa voimaa välitetään tasaisesti kaikille pyörille.

Konepeiton alla on 1,4-litrainen Boosterjet-turbomoottori välijäähdyttimellä, jonka apuna on 48 voltin hybridijärjestelmä. Polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluvat sähköisesti säätyvä imuilman säätö ja säätyvä venttiilien ajoitus. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kW ja vääntömomentti 235 Nm. Hybridijärjestelmään kuuluu 10 kW tehoinen ja 50 Nm vääntävä sähkömoottori. Voimansiirrosta huolehtii joko kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto tai niin ikään kuusinopeuksinen momentinmuunninautomaatti. Automaatin lisähinta on 2 000 euroa. Vetopaino on jarruttomana 600 tai jarrullisena 1 500 kg.

Kattava perusvarustelu

Suzukin tyyliin, on perusvarustelu jo sangen kattava, ettei lisävarustelistalle jää juurikaan ruksittavaa. Etenkin turvapuoleen on panostettu, ja vakiona mukaan tulee mm. mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Viime mainitun lisäksi pysäköidessä apuna ovat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tai 360-asteen pysäköintikamera. Mukavuutta lisäävät mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi, avaimeton kulku ja käynnistys sekä hämärä- ja sadetunnistin.

Ylellisempänä vaihtoehtona 29 390 euroa maksavan Suzuki S-Cross GL+:n rinnalla on GLX+SR, joka tarjoaa 2 600 euron lisähintaan vielä enemmän varusteita ja ylellisyyttä. Suurin ulkoinen ero ovat kiillotetut kevytmetallivanteet ja matkustamossa on iloa suuresta avattavasta lasikattoluukusta. Suuremmassa 9-tuumaisessa kosketusnäytössä ovat ääniohjaus, langaton älypuhelimen liitäntä, 360-asteen pysäköintikamera ja navigointi. Kokonaisuuden kruunaa istuinverhoilu, joka on yhdistelmä nahkaa ja synteettistä nahkaa.

Ensimmäiset esittelyautot ovat saapuneet maahan ja tilauskirjat ovat auki. Asiakastoimituksiin päästään ensi vuoden puolella.

Lue lisää