Uutiset

Kuljetukset sähköistyvät - Hyundain vetypilotti Sveitsissä

Sveitsissä 25 eri kuljetus-, elintarvike- ja logistiikkayrityksen käytössä olevilla 46 polttokennotekniikkaa käyttävällä Hyundai XCIENT Fuel Cell -kuorma-autolla on ajettu vajaassa vuodessa jo miljoona kilometriä. Kyseisenä ajanjaksona vetykuorma-autot ovat vähentäneet CO2-päästöjä 631 tonnilla. 
Ympäristöystävällinen kuljetuskalusto yleistyy tulevina vuosina vauhdilla Euroopassa. Merkittävä tekijä on Hyundai, jonka XCIENT Fuel Cell -kuorma-autojen pilottihanke Sveitsissä on päässyt hyvään vauhtiin.

Vetykäyttöisillä kuorma-autoilla on korvattu dieselajoneuvoja, ja Sveitsin esimerkki on ensimmäinen kerta, kun vetykuorma-autoja käytetään suuressa mittakaavassa normaalissa jakelukäytössä. Asiakkaiden antama palaute on kertonut tyytyväisyydestä esimerkiksi XCIENT-mallin suorituskykyyn, lyhyisiin tankkausaikoihin, ympäristöystävällisyyteen sekä pitkään toimintamatkaan.

Hyundai Motor Company aloitti vuonna 2019 Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) -yhteishankkeen H2 Energy -yrityksen kanssa. Siinä HHM tarjoaa XCIENT Fuel Cell -vetykuorma-autoja käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla kaupallisille kuljetusyrityksille. Sopimukset kattavat myös vedyn tankkauksen, ja etuna kuljetusyrityksille on se, ettei suuria alkuinvestointeja tarvitse tehdä.

Alun perin vuonna 2019 esiteltyyn malliin on tullut jo ensimmäinen ulkonäkö- ja suorituskykypäivitys. Auton voi hankkia joko 4x2- tai 6x2 -akselikokoonpanolla. Vuoden loppuun mennessä Sveitsiin toimitetaan vielä 140 autoa lisää. Vuoteen 2025 mennessä Sveitsin teillä kulkee jo 1600 XCIENT-vetykuorma-autoa.

”HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta,” Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo.

Lue lisää