Uutiset

Täyssähköinen eActros raskaisiin lyhyen matkan kuljetuksiin

Mercedes-Benz on esitellyt eActross sähkökuorma-auton, jolla päästään kohti co2-neutraaleja kuljetuspalveluita. Sarjatuotanto käynnistyy tulevana syksynä.

Sarjatuotantomallin aloitusta on pohjustettu jo vuodesta 2018 jatkuneella eActros Innovation fleet -tuotekehitysohjelmalla, jonka aikana Mercedes-Benzin asiakkaat ovat voineet osallistua uuden täyssähköisen kuorma-auton ominaisuuksien arvioimiseen ja kehittämiseen. Näiden kokemusten perusteella mallin vakiovarustelistalle on muun muassa lisätty MirrorCam-kamerapeilijärjestelmä sekä kuljettajan työtä tukeva, interaktiivinen Multimedia Cockpit -ohjaamo.

eActrosin akkujärjestelmä koostuu joko kolmesta tai neljästä yhteen liitetystä akustomoduulista, joista jokaisen kapasiteetti on noin 105 kWh. Akuston suurin yhteiskapasiteetti 420 kWh mahdollistaa enintään 400 kilometrin toimintamatkan. Nestejäähdytteiset sähkömoottorit tuottavat yhdessä 330 kW:n jatkuvan tehon ja 400 kW:n huipputehon. Sähkömoottoreiden tuottama voima siirretään pyöriin kaksinopeuksisen vaihteiston kautta. Ennakoivalla ajotavalla eActros kykenee myös rekuperoimaan hidastus- ja jarrutusenergiaa, joka talletetaan akustoon toimintamatkan pidentämiseksi. eActros voidaan ladata enintään 160 kW:n teholla. Mikäli lataamiseen käytetään normaalia 400 A:n DC-tasavirta-asemaa noin 20 asteen lämpötilassa, auton kolme akustomoduulia latautuvat 20:stä 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa.

Varoitusääni ja jarruavustin

Uuden eActrosin ajoakut on suojattu alumiinisilla törmäyselementeillä sivutörmäyksen varalta. Mikäli rakenteisiin sijoitetut sensorit havaitsevat törmäysvaaran, korkeajänniteakusto eristetään automaattisesti ajoneuvon muista osista.

Auto on varustettu ulkoisella, auton liikkuessa toimivalla AVAS-varoitusäänellä (Acoustic Vehicle Alerting System). Vakiovarusteisiin kuuluvat myös käännöksissä katvealueille jäävistä varoittava Sideguard Assist S1R -sivuvalvonta-avustin sekä viidennen sukupolven aktiivinen jarruavustin jalankulkijatunnistuksella. Järjestelmä pienentää peräkolari- ja törmäysriskiä paitsi kaupunkialueilla, myös maanteillä ja moottoriteillä.

Digitaalisia palveluita

Mercedes-Benz on yhdistänyt uuden eActrosin kokonaiseen liikkumispalvelujen ekosysteemiin. Tarjolla on opastusta, palveluja ja digitaalisia ratkaisuja, jotka helpottavat kuorma-auton koko kapasiteetin hyödyntämistä ja kulurakenteen optimointia. Materiaalina voidaan käyttää esimerkiksi asiakkaan olemassa olevia reittisuunnitelmia, joiden pohjalta laaditaan sähkökuorma-autojen realistiset käyttöprofiilit. Lisäksi voidaan ottaa huomioon latausratkaisut ja -mahdollisuudet paitsi autojen kotivarikolla, myös ajoreittien varrella.

Multimedia Cockpit Interactive -ohjaamon ansiosta kuljettajalla on käytössä reaaliaikainen tieto akkujen lataustasosta, jäljellä olevasta toimintamatkasta sekä energiankulutuksesta. Yrityksen käytössä on myös Fleetboard-järjestelmä, jonka avulla voidaan seurata yksittäisiä ajoneuvoja ja niiden ominaisuuksia. Latauksenhallintajärjestelmän avulla on mahdollista luoda autoille latausprofiileja ja ylläpitää lokikirjaa ajo- ja lepoajoista sekä latauksista. Karttasovelluksen avulla auto voidaan paikallistaa koko ajan tarkasti.

eActrosiin on saatavana Mercedes-Benz Complete -huoltopaketti, joka takaa auton ennakoitavan ja häiriöttömän käytön. Siihen sisältyy myös Mercedes-Benz Uptime -palvelu, jolloin täysautomaattinen telediagnostiikka seuraa reaaliajassa ajoneuvon ja sen järjestelmien toimintaa ja suunnittelee etukäteen mahdolliset huolto- ja korjauskäynnit niin, että auto on mahdollisimman vähän aikaa poissa hyötykäytöstä.

eActrosin tuotanto alkaa Wörth am Rheinin tehtaalla Saksassa lokakuun alussa. Auto lanseerataan alkuun 12 Euroopan maassa, eikä Suomi kuulu näiden joukkoon. Suomen osalta aikataulu voitaneen vahvistaa kuluvan syksyn aikana. Ennakkotietojen mukaan Mercedes-Benz esittelee myös muita täyssähköisiä malleja jo lähiaikoina, mutta Veholta asiaa ei voida kommentoida.

Lue lisää