Uutiset
Dacia Duster

Dacia Duster uudistuu – tarjolle etuveto automaatilla

Pienten muutosten ja uudemman tekniikan avulla Dusterin kulutus on pienentynyt. Varusteluun ja sisätiloihin on panostettu. Uutena vaihtoehtona tarjolle tulee etuvetoinen versio automaatilla varustettuna.
Uudistuneen Dusterin saa nyt automaattivaihteistolla varustettuna. Myös keula on saanut uuden ilmeen.

Vuonna 2010 markkinoille tullutta Dusteria on myyty jo liki kaksi miljoonaa kappaletta. Se on myös noussut luokkansa myydyimmäksi malliksi Euroopassa vuonna 2019. Nyt on vuorossa pienen uudistuksen paikka, jonka tärkein tavoite on kohentaa taloudellisuutta.

Keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa. Edessä on nyt ledivalot ja päiväajovaloissa on uusi Y-kuvio. Duster on ensimmäinen Dacia, missä on ledeillä toteutetut suuntavalot edessä. Myös rekisterikilven valot ovat ledejä.

Etusäleikössä on uudenlainen kolmiulotteinen vaikutelma ja sen muodot on viimeistelty tuulitunnelissa. Sama pätee uusiin 16- ja 17-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin. Muita kulutusta alentavia parannuksia ovat uudet pyörien laakerit ja alhaisen vierintävastuksen renkaat. Muutoksiin kuuluu vielä pienentynyt ilmanvastus. Kaikkien parannusten summana nelivetoisten Dustereiden hiilidioksidipäästö on vähentynyt yli 5 g/km.

Ohjaamossa kaikki verhoilumateriaalit on uusittu. Etuistuimien pääntuet tukevat entistä paremmin ja samalla niiden uusi muotoilu parantaa näkyvyyttä niin edestä taaksepäin kuin takaa eteen. Kaikissa Dustereissa perusmallista alkaen on ajotietokone, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät ajovalot, nopeusrajoitin ja taustavalaistut katkaisimet ohjauspyörässä. Ylimmällä varustetasolla on vakiona vielä digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi. Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB ja Bluetooth. Kojelaudassa on uusi suurempi 8-tuumainen kosketusnäyttö kahta uutta tieto-viihdejärjestelmää varten. Niistä Media Displayhin voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla, ja kokonaisuuteen kuuluvat äänikomennot. Media Navissa sen sijaan älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi siinä on nimensä mukaisesti integroitu navigointi. Järjestelmä voi kerätä tietoja ajotavasta ja nelivetoisissa 4x4-monitori näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat ja kompassin.

Uusilla vaihteistoilla

Dusterin voimalinjoissa tärkeä parannus on se, että kaikkien moottorien kanssa on nyt vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Turbodieselinä on dCi 115, jonka kanssa voi valita joko etu- tai nelivedon. Bensiinimoottorin saa kolmessa teholuokassa, jotka ovat TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. 90 ja 130 hv tehoiset ovat aina etuvetoisia, kun 150 hv tehoisen version saa nelivetoisena käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi etuvedon ja EDC-kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmänä.

Uudistuneita Dacia Dustereita alkaa tulla maahana elo-syyskuun taitteessa. Ensimmäisinä saataville tulevat uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 EDC -versiot. Muut versiot tulevat vähän myöhemmin syksyllä.

Lue lisää