Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Suzuki Across – ladattava hybriditekniikka katumaasturiin

Suzuki on ollut viime vuosina Suomessa mukana vain pikkuautojen ja kompaktien katumaasturien markkinoilla. Nyt lähdetään kilpailemaan myös pykälää kookkaampien autojen sarjoissa, kun mallistoon liittyy mukaan Across.
Suzuki Across on Toyota-yhteisön ensimmäinen Suomeen tullut malli ollen Suzukin ensimmäinen ladattava hybridi. Ison katumaasturin toimintamatka sähköllä on 75 kilometriä. WLTP-syklin mukainen kulutus on litra sadalla ja co2-päästöjen ollessa 22 g /100 km. Perävaunumassa on 1500 kg ja maavaara löytyy 190 mm.
Suzuki Across on Toyota-yhteisön ensimmäinen Suomeen tullut malli ollen Suzukin ensimmäinen ladattava hybridi. Ison katumaasturin toimintamatka sähköllä on 75 kilometriä. WLTP-syklin mukainen kulutus on litra sadalla ja co2-päästöjen ollessa 22 g /100 km. Perävaunumassa on 1500 kg ja maavaara löytyy 190 mm. Kuva: Timo Rintakoski

Suzukin ja Toyotan yhteistyön ensimmäinen malli on esitelty Suomessa. Toyota RAV4 pohjautuva Suzuki Across käyttää ladattavaa hybriditekniikkaa. Autojen eroavaisuudet löytyvät lähinnä mallimerkinnöistä sekä ulkonäköseikoista. Suzukista löytyy vakiona täysikokoinen vararengas, mitä Toyotaan ei ole tarjolla.

Suzuki Across tulee myyntiin yksinkertaisena pakettina. Across on saatavilla yhdellä GLX-varustetasolla, mikä sisältää itsessään hyvin kattavan varustelun. Vakiovarustus käsittää mm. LED-valaistuksen edessä ja takana, 19” kevytmetallivanteet, sähkötoimisen takaluukun, avaimettoman avaus- ja käynnistysjärjestelmän, mukautuvan vakionopeudensäätimen, sähkösäätöisen kuljettajan istuimen, synteettisen nahkaverhoilun, automaattisen 2-alueilmastoinnin s-flow-toiminnolla, 9” kosketusnäytön Android Auto ja Apple Carplay, ja peruutuskameran. Ainoa valittava asia on väri, josta löytyy kuusi vaihtoehtoa.

Across on 4635 mm pitkä akselivälin ollessa 2690 mm. Korkeus on 1690 mm ja leveys 1855 mm. Maavaraa löytyy 190 mm. Tavaratila on 490 litran vetoinen, ja ohjaamossa on hyvin tilaa niin edessä kuin takanakin. Jarrullinen vetomassa on 1500 kg.

Pitkä sähköinen toimintamatka

Acrossin voimalinja käsittää 2,5 litraisesta vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista ja kolmen sähkömoottorin yhdistelmästä. Paketin yhteisteho on 225 kW. Vaihteistona käytetään E-CVT portaatonta automaattivaihteistoa. Acrossissa on taakse sijoitetulla sähkömoottorilla toteutettu E-Four -neliveto, jossa ei ole lainkaan mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä. Taka-akselin 40 kilowatin sähkömoottoria kontrolloidaan ohjauselektroniikan avulla. Vääntömomentti jaetaan tilanteen mukaan ja hyvissä olosuhteissa edetään etumoottoreilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lattian alle on sijoitettu litiumioniajoakku, jonka energiasisältö on 18,1 kWh. Täyteen ladatulla akulla voi ajaa pelkästään sähköllä 75 kilometriä. Sen jälkeen ajoakun saa ladattua kotona 8A virralla 9-10 tunnissa. Jos on mahdollisuus käyttää 16A virtaa, latausaika lyhenee noin puoleen.

Suzuki Acrossin hinta on 57 390 euroa. Takuu on 3 vuotta / 100 000 kilometriä. Hybridijärjestelmän ja akun takuu on 5 vuotta / 100 000 kilometriä. Hybridiakkulisäturvan voi laajentaa maksutta 10 vuoteen / 350 000 kilometriin, mutta tämä edellyttää auton säännöllistä, ohjelman mukaista huoltamista valtuutetussa Suzuki-huoltopisteessä. Huoltoväli on 20 000 kilometriä / 1 vuosi.