Uutiset

Citroenilta ja Peugeotilta tonniluokan sähköpakettiautot

Liikenne sähköistyy nyt kovaa vauhtia ja oma osansa kehityksessä on myös hyötyajoneuvoilla. Ranskalainen PSA-konserni on esitellyt täyssähköiset tonniluokan pakettiautot Citroen e-Jympyn ja Peugeot e-Expertin, jotka rantautuvat myös Suomeen.
Valmistaja
Citroen/Peugeot täyssähköiset pakettiautot tarjoavat liki samat toiminnalliset edellytykset kuin polttomoottoriversiot mittojen ja kantavuuden osalta. Pituusvaihtoehtoja on kolme. Toimintamatkaa on parhaimmillaan 330 kilometriä.

Sekä e-Jumpy että e-Expert on rakennettu Groupe PSA:n EMP2-alustalle. Autot ovat siis mitoituksiltaan ja tekniikaltaan yhteneväisiä. Korivaihtoehtoja on kolme; XS on 4,6 metriä, M 4,95 metriä ja suurin XL on 5,3 metriä pitkä. Korkeutta on noin 1,9 metriä, jolloin autoilla on saavutettavissa lähes kaikki pysäköintitilat. Kantavuudet vaihtelevat mallista riippuen 1000–1275 kg välillä. Lastaustilavuus on sama polttomoottoriversioiden kanssa, alkaen XS version ilman Moduworkia 4,6 m3 aina XL-versioon Moduworkin kanssa 6,6 m3 saakka. Moduworkilla saadaan laitimmaisen matkustajan istuimen alta käyttöön 1,16 m pitkä lisälastaustila. Perävaunumassa on kaikissa versioissa 1000 kg.

Kaksi akkuversiota

Autot tulevat myyntiin kahdella akkuversiolla. 18 moduulista koostuvan 50 kWh akkupaketin WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on 230 kilometriä kun taas suuremman, 27 moduulista koostuvan 75 kWh tehoisella akulla toimintamatkaa on 330 kilometriä. 75 kWh akkua on saatavilla M ja XL-koriversioihin. Sähkömoottori antaa 100 kW:n tehon ja 260 Nm vääntömomentin. Huippunopeus on kaikilla kolmella (Eco, Normal, Power) ajoasetuksella 130 km/h.

Akkujen lataamiseen on kolme vaihtoehtoa. Type-2 -kaapelilla joko 10A tai 16A pistokkeeseen. Wallbox latauspisteestä 16A-kolmivaihepistokkeesta 11 kW:n teholla 0-100 % tasolle alle kahdeksassa tunnissa. Julkisesta pikalatauspisteestä 50 kWh akku latautuu 80 % tasolle 30 minuutissa ja 85 kWh akku 45 minuutissa.

Auton käyttäjä voi hallita latausta etänä älypuhelimensa tai tabletin avulla. Käyttäjä voi ohjata viivästettyä latauksen aloitusta, etäohjata matkustamon lämmitystä sekä nähdä lataustilanteen ja jäljellä olevan toimintamatkan.

Marraskuussa Suomeen

Korona-kriisi on lykännyt alkuperäisiä aikatauluja noin kahdella kuukaudella. Molempien merkkien Suomen lanseeraus tapahtuu arvioiden mukaan marraskuussa.

”Tehtaat ovat olleet kiinni koronaepidemian takia ja se on tietysti lykännyt myös sähköautojen tuotannon aloitusta. Asiakastoimitukset alkavat mahdollisimman pian lanseerauksen jälkeen, toivottavasti vielä 2020 puolella. On kuitenkin syytä varautua siihen, että asiakastoimitukset venyvät tammikuulle 2021. Citroënin ja Peugeotin kohdalla autojen saatavuuden pitäisi olla yhtenevä”, Citroenia ja Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n hyötyajoneuvojen tuotepäällikkö Tomi Kari kertoo.

Tuotanto alkaa isommilla 75 kWh versioilla. 50 kWh versioiden ja sitä kautta XS koripituuden tuotannon aloitus osuu tämän hetken tiedon mukaan vuoden 2021 alkupuolelle.

”Odotuksissa on, että XL koripituus ottaa suuren osuuden volyymista kuten polttomoottorisissa versioissa on tapahtunut. Samoin oletamme että 75 kWh akkukapasiteetti kiinnostaa pienempää enemmän asiakkaita,” Kari arvioi.

Peugeot e-Expertin ennakkomyynti on jo alkanut ja ennakkotilaajan autoverolliset hinnat alkavat 47 979,24 € (e-Expert M 75 kWh) / 49 374,90 € (e-Expert XL 75 kWh). Citroen e-Jumpyn hinnat julkaistaan kesäkuun alkuun mennessä.

Lue lisää