Traktorit
VF-renkaat

VF-renkaat yleistyvät — tavoitteena alhainen pintapaine myös työkoneisiin ja perävaunuihin

Pyrkimys alhaisempaan pintapaineeseen myös perävaunujen ja työkoneiden kohdalla on alkanut. Päänavaajana on ollut Alliance, jonka uutuusrengas perävaunuihin esiteltiin Pohjoismaiden osalta viime syyskuussa Tanskassa.
Jussi Knaapi
Moderni VF-renkain varustettu perävaunuyhdistelmä (389 VF 600/ 55R26,5) antaa täyteen kuormattuna suunnilleen samansuuruisen pintapaineen kuin 600–700 kiloinen lehmä! Akselipainossa on toki merkittävä ero. Huomaa myös asialliset tuplavalot vaunun yläosassa.

Mitä traktorit edellä, sitä perävaunut ja työkoneet perässä. Aikoinaan traktoririntamalla huomattiin, että jos vyörenkaan kylkirakennetta saadaan joustavammaksi, on mahdollista alentaa ilmanpainetta kantavuuden kärsimättä. Renkaan ilmatilavuutta ja samalla ajon vakautta kasvatettiin levittämällä vannetta jonkin verran. Vastaavasti kyettiin kuormaa lisäämään, jos paine pidettiin muuttumattomana. Nimitykset IF ja VF ovat tulleet traktoripuolelta tutuiksi ja nyt samaa joustavakylkistä tekniikkaa on alettu soveltaa myös perävaunujen ja työkoneiden renkaisiin. Kyse on muuten normaalista vyörenkaan perusrakenteesta, mutta lähinnä kumiseoksien ja rakenteen hienosäädön kautta on saatu myös työkonerenkaissa kylkiin joustavuutta kestävyyden kärsimättä. Vanteen ja renkaan saumakohtaan on tehty samassa yhteydessä muutoksia.

Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90 €/kk
Aiheeseen liittyvät artikkelit