Traktorit

Traktorin vetokyky, vetohyötysuhde ja maan suojelu - Luisto on välttämätön paha

Vaikean viljelyvuoden olosuhteissa korostuvat sekä vetokyky että huoli maan tiivistymisestä ja rakenteen huonontumisesta. Voidaanko maan sietokykyä ja vetokyvyn osatekijöitä jotenkin hallitusti sovittaa toisiinsa? Nyt alkavassa juttusarjassa tarkastellaan traktorin vetokykyä ja maahan kohdistuvaa vaikutusta sekä keinoja niiden toteamiseen ja hallintaan.
Nykyaikaisilla renkailla voidaan käyttää jopa alle 1 barin paineita ja silti ajaa normaalia tienopeutta!

Kumipyörätraktori voi teoreettisesti vetää enintään akselimassansa verran. Käytännössä todellinen vetovoima on huomattavasti pienempi johtuen luistosta, vierintävastuksesta ja muista häviöistä. Keskimäärin kuivissa olosuhteissa vetovoima voi olla noin 60 prosenttia teoreettisesta enimmäisvetovoimasta ja erittäin hyvissä olosuhteissa 70 prosenttia. Märällä savi- ja hiesumaalla vetovoimaksi saadaan vain 30–40 prosenttia teoreettisesta vetovoimasta. Todellisen vetovoiman ja kokonaisakselimassan suhdetta sanotaan vetovoimakertoimeksi. Luisto, vierintävastus ja muut häviöt pienentävät vetovoimakerrointa. Vetovoimakertoimen parantaminen lisäpainoilla ja/tai painonsiirrolla sekä paremmin kantavilla ja pitävämmillä renkailla mahdollistaa suuremman työtehon tai saman työtehon kevyemmällä traktorilla.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit